Unatoč dosadašnjem profitabilnom poslovanju, DIV Grupa i Brodosplit našli su se u financijskim problemima. Da bi zaštitili kompaniju, projekte u tijeku i sve ostale dionike poslovanja, u DIV Grupi bili su primorani trgovačkim sudovima poslati prijedloge za pokretanje predstečajnih postupaka
DIV Grupa d.o.o. matična je tvrtka cijele grupe poduzeća koja zajedno čine najveću regionalnu grupaciju specijaliziranu za preradu, proizvodnju i trgovinu vijčane robe te ostalih strojnih dijelova i metalnih proizvoda, brodogradnju, projekte kapitalne željezničke infrastrukture, mostogradnju. Cijela grupacija DIV ima tvornice u Hrvatskoj, BiH i Srbiji te brodogradilište Brodosplit. Regionalni je lider u metaloprerađivačkoj industriji koji zapošljava ukupno 3500 radnika, komercijalno prisutan u više od 30 zemalja svijeta.
DIV Grupa veliki je izvoznik, čijih više od 95% proizvodnje vijčane robe ide u izvoz, u autoindustriju, brodogradnju, željezničku industriju, industriju čeličnih konstrukcija, građevinsku industriju, elektroindustriju, drvnu industriju i strojarstvo općenito. Najveća proizvodna lokacija Grupe nalazi se u Kninu, a nastala je na ruševinama bivše tvornice vijaka Tvik d.d. Danas je to najveća tvornica standardnih vijaka u Europi, koja plasira svoje proizvode na zahtjevno europsko tržište, osobito tržište EU, kao i na tržišta sjeverne Afrike, Srednjeg istoka i Amerike.
Aktivni projekti
DIV Grupa je trenutačno najveći poslodavac u Kninu, koji zapošljava 15% ukupnog radno sposobnog stanovništva grada. Proizvodna lokacija u Samoboru specijalizirana je za proizvodnju sklopova i podsklopova za industriju poljoprivredne mehanizacije, strojogradnje i toplo kovanje. Osim uhodane proizvodnje standardnih spojnih elemenata, u posljednjih se godina grupacija DIV uključila i u brojne infrastrukturne projekte koji se provode za jedinice lokalne i regionalne samouprave ili državne tvrtke poput Hrvatskih željeznica (HŽ Infrastruktura), Hrvatskih cesta i Hrvatskih autocesta, kao što su rekonstrukcija postojećeg i gradnja drugoga kolosijeka željezničke pruge Dugo Selo – Križevci, rekonstrukcija križanja Širina u Solinu, radovi u tunelu Konjsko, izradu čelične konstrukcije za most Ston i vijadukt Prapratno na trasi pristupne ceste za pelješki most.
U brodograđevnom dijelu Brodosplit razvija, projektira i gradi najsloženije brodove i ploveće objekte kao dominantni program te najsloženije čelične konstrukcije za infrastrukturnu, prometnu, energetsku, procesnu i opću primjenu. Brodosplit se pozicionirao u niši složenih brodova i velikih konstrukcija (motorne jahte, putnički brodovi, polarni kruzeri, vrata Venecije, mostovi, brodovi specijalne namjene). Također, Brodosplit danas upravlja flotom ukupne vrijednosti veće od 180 milijuna eura, čijim se korištenjem, tj. čarterom nadopunjuje poslovanje. U 2021. godini isporučen je polarni kruzer dužine 128 m za 200 putnika i 116 članova posade, gradi se drugi polarni kruzer dužine 107,6 m te serija obalnih ophodnih brodova za Ministarstvo obrane. Također, potpisani su ugovori za gradnju još jednoga polarnog kruzera, dužine 110m, luksuzne jahte dužine 125 m i 15 patrolnih brodova, te pisma namjere za rezidencijalni kruzer i kabelopolagač. Nadalje, vodili su se intenzivni pregovori u najzahtjevnijem segmentu, gradnji serije luksuznih jahti. Sve navedeno osiguravalo bi Brodosplitu popunjenost kapaciteta u sljedećih nekoliko godina. Aktivno je i više EU projekata, onih s ciljem povećanja energetske učinkovitosti, zatim centar kompetencije s ukupno 16 razvojnih projekata s ciljem razvoja tehnologija koje će omogućiti razvoj sofisticiranih, čišćih i tiših plovila s većom dodanom vrijednošću, prototip trojarbolnog zero emission jedrenjaka s revolucionarnim električnim pogonom čije se baterije pune energijom vjetra, razvoj autonomnoga besposadnog višenamjenskog broda i turističke podmornice.
Dobra vijest u 2021. bila je najava odluke Europske komisije o uvođenju zaštitne carine za uvoz kineske vijčane robe u EU na razini od 89,9%, što je početkom 2022. i potvrđeno. Konkretno govoreći, zaštitna carina osigurava da kompanija cjelokupni godišnji kapacitet proizvodnje može plasirati na europsko tržište po konkurentnijoj cijeni, tako da će kineskim proizvođačima konkurirati ne samo bržom isporukom, nego i cijenom, što će zasigurno dugoročno pozitivno utjecati na realizaciju i poslovni rezultat DIV Grupe d.o.o.
Narušena konkurentnosti
Najveći problemi s kojima se Grupa suočavala u 2021. bili su posljedica pandemije COVID-19 – poremećaj u dobavi i veliko povećanje cijena energije, repromaterijala i transporta. Naime, tvrtke unutar Grupe rade na nekoliko velikih projekata koji su ugovoreni prije krize. Na primjer, Brodosplit gradi seriju obalnoophodnih brodova za Ministarstvo obrane. Najnovije vještačenje neovisnog vještaka pokazuje da je cijena gradnje tih brodova porasla za 79%. Također DIV Grupa sudjeluje na projektu rekonstrukcije postojećeg i gradnje drugoga kolosijeka željezničke pruge na dionici Dugo Selo – Križevci (DSK), koji sufinancira EU. Problem je sam Ugovor potpisan 2016., koji je izrazito loše financijski strukturiran za izvođače, porast cijena rada, repromaterijala, transporta i prolongiranje temeljem odgovornosti Naručitelja. Naručitelji su upoznati s neodrživom situacijom koja predstavlja bitno izmijenjene okolnosti u odnosu na okolnosti koje su bile poznate u trenutku zaključenja ugovora, a koje izvođači nisu mogli predvidjeti. Postoji Zaključak Vlade o analizi i korekciji cijena takvih projekata, no još se čekaju provedbeni akti i konkretni potezi. Uglavnom, sporost u rješavanju problema narušava likvidnost izvođača i dodatno usporava realizaciju Ugovora.
Dugotrajna pandemija COVID-19 negativno se odrazila na brodogradnju i industriju kružnih putovanja, zbog čega se dogodio zastoj u ugovaranju novih brodova te teškoće u osiguranju financiranja brodograđevnih projekata od strane komercijalnih banaka. Najveći problem hrvatske brodogradnje je nedostatak strukturnog financiranja brodograđevnih projekata, koji su za hrvatske pojmove iznimno veliki. Inozemni konkurenti zasad imaju jednu veliku komparativnu prednost, a riječ je o strukturnoj podršci njihovih vlada i razvojnih banaka prilikom organizacije financiranja, a za vrijeme pandemije ta je podrška bila još veća. Iz Brodosplita komuniciraju s kolegama u EU i znaju za više slučajeva pomoći brodogradilištima s ciljem očuvanja njihove brodogradnje, od posebnih grantova, jamstava i zajmova, ugovora o gradnji brodova za državu, osigurali su im pakete financiranja gradnje brodova namijenjenih kupcima i sl. Ukratko, kažu, njihova je globalna konkurencija za vrijeme krize uzrokovane pandemijom na različite načine izdašno potpomognuta od svojih država, što njima narušava konkurentnost na globalnom tržištu.
Zaštita poslovanja
U 2021. godini cijela Grupa je ostvarila, u konsolidiranim vrijednostima, prihod od oko 1,06 milijardi kuna i dobit od oko 63,4 milijuna kuna. No, već početkom 2022.,na posljedice pandemije nadovezale su se i posljedice rata u Ukrajini, odnosno sankcija ruskim bankama. Za Grupu to je značilo onemogućeno planirano financiranje od ruske VTB Europe banke, ulaganje vlastitih sredstava u projekte u tijeku, što se negativno odrazilo na njezinu likvidnost. Unatoč dosadašnjem profitabilnom poslovanju, Grupa se tako zbog više sile našla u financijskim problemima. Kako bi zaštitila sebe, projekte u tijeku i sve ostale dionike svoga poslovanja, bila je primorana Trgovačkim sudovima u Zagrebu i Splitu poslati prijedloge za pokretanje predstečajnog postupka za DIV Grupu d.o.o. i Brodosplit d.d., što je i odobreno.
Pokretanje predstečajnog postupka posljedica je više sile – rata u Ukrajini, a ne poslovnih rezultata kompanije, a sve se dogodilo u trenutku iznimno dobre perspektive za kompaniju. Većina poslovnih partnera razumije kontekst i vjeruje u pozitivan ishod, ne odustaje od potpisanih ugovora te su nastavljeni pregovori i za neke druge, velike projekte. Vremena su izazovna, ali u kompaniji intenzivno rade na pronalaženju rješenja za trenutačnu situaciju, i naravno, vjeruju u uspjeh.