Vjerojatno najpoznatija društvena igra u povijesti dobit će, napokon, novu verziju koja mnogo više odgovara stvarnosti. Proizvođač igračaka Hasbro odlučio je malo osvježiti legendarni naslov, i to na vrlo zanimljiv način, objavom verzije koja će formalizirati naviku staru više od osamdeset godina, odnosno otkako postoji i igra – varanje. Odluka kompanije pod palicom Briana Goldnera nimalo ne začuđuje, nego povlači pitanje kako se kompanija na to nije odlučila davno prije. Ne samo da je varanje urođeno ljudima nego je oduvijek bilo dio te igre. Štoviše, za mnoge je jedan od glavnih elemenata njezine privlačnosti.
Kratkotrajni robot sudac
Općenito, ‘Monopoly‘ je postao toliko popularan vjerojatno zato što zrcali stvarnost kao malo koja društvena igra. Njegov je osnovni šarm u sjajnom oponašanju stvarnosti, i u ‘pravilima‘ i u ponašanju igrača. Hasbro je, čini se, ocijenio da napokon živimo u dobu koje više nema potrebu ni formalno prikrivati stvarnu prirodu ili vrijednosti, pokidavši i taj slabašno pričvršćeni smokvin list poštenja. Naravno, za sve uporne naivčine željne igranja prema pravilima i izvlačenja efemerne satisfakcije iz pobjede pod jednakim uvjetima tu je i dalje standardna, originalna verzija, sada kolokvijalno poznata kao ‘verzija za budale‘. Na kraju krajeva, ne postaje se najveći proizvođač igračaka na svijetu poštenom igrom. Izdanje za varalice u prodaju stiže već ove jeseni. Varanje će se aktivno poticati novim elementima igre. ‘Kao što svi koji su igrali ovu igru znaju, prijateljsko natjecanje često se zna užariti‘, izjavio je za Bloomberg viši potpredsjednik Hasbra Jonathan Berkowitz. ‘To znači da igrači traže načine na koje mogu zaobići pravila kako bi pobijedili na večernjem druženju.‘
[caption id="attachment_323140" align="aligncenter" width="750"] Izvornik je osmislila Elizabeth Magie koja je igrom ‘The Landlord‘s Game‘ željela osvijetliti progresivna ekonomska razmišljanja s početka dvadesetog stoljeća[/caption]
U kompaniji se na taj potez nisu odlučili lako, nego na temelju istraživanja koje je otkrilo toplu vodu – da pola igrača vara tijekom igranja (vjerojatno i više jer su se izjašnjavali sami igrači). Štoviše, na YouTubeu se mogu naći i natuknice kako kvalitetno varati u ‘Monopolyju‘ pa je Hasbro nakon tih nevjerojatnih otkrića nedavno uveo još jednu novost prošli mjesec, digitalnog suca na Facebook Messengeru (CheatBot, robot koji kažnjava prijavljene prekršitelje u igri). Na veliku žalost poštenjačina, taj robot bit će dostupan samo do sredine ovog mjeseca (u kompaniji nisu objasnili zašto tako kratko); kontaktirati s njime može se slanjem poruke Facebook-stranici ‘Monopolyja‘. Nakon zaprimanja poruke robot sudac razrezat će prikladnu kaznu, primjerice poslati igrača u zatvor, naložiti plaćanje kazne od dvjesto dolara ili dosuditi neku drugu kaznu uobičajenu u ‘Monopolyju‘. Da ne bi bilo sumnji u legalnost kazni, igrači će dobiti digitalnu karticu s kaznom koju mogu dijeliti na društvenim mrežama. Istraživanje se nije zaustavilo samo na kvantificiranju varanja nego i na kvalificiranju. Hasbro je identificirao nekoliko najčešćih tipova varalica: ‘pregovarač‘ je blagoglagoljivi igrač koji do pobjede stiže klasičnim manipulacijama i varanjem zavijenim uveo šarma elokventnosti; ‘lopov‘ ne ulazi nužno u igru s namjerom varanja, ali tako iz nje izlazi (krađa gotovine, laganje o karticama, izbjegavanje najamnine); ‘prekidatelj igre‘ bačva je baruta koja samo čeka trenutak eksplozije (obično u bijesu prevrće ploču, figurice, baca novac), a ‘preskakač ubrzava‘ igru preskakanjem polja ili tuđih poteza dok drugi ne posvećuju pozornost, no uvijek je smiren.
Optimistični tržišni prvak
Hasbru se, sigurno, ne može prigovoriti da ne zna što radi. Nedavno je pretekao glavnoga konkurenta Mattel i izbio na prvo mjesto prema prihodima prvi put nakon 1993. iako je plasmanu prilično pomoglo konkurentovo zapinjanje. Mattel je zbog nezadovoljavajućih rezultata odlučio drastično srezati inventar i ponudu proizvoda, što je završilo još lošijim brojkama nego prije, no u kompaniji se nadaju kratkoročnosti tog trenda. U svakom slučaju, Hasbro je profitirao od posrnuća uvelike zahvaljujući boljoj reakciji na potonuće jednog od najvećih distributera igračaka Toys‘R‘Us koji je jako utjecao na uspjeh proizvođača.
[caption id="attachment_323141" align="aligncenter" width="750"] Jedna od najpopularnijih društvenih igara na svijetu dobit će verziju za varalice jer ljudi ionako varaju tijekom nje. Ostaje i stara verzija, ali ‘za budale‘[/caption]
Aktualnom prvaku pomogli su veliki ‘revival‘ brendova Transformers i My Little Pony pa se u jednom trenutku govorkalo o preuzimanju izravnoga konkurenta, no zasad nije bilo konkretnih ponuda. Hasbro je možda u boljem stanju, ali to ne znači da je i u dobrom stanju, odnosno dovoljno dobrom da se upusti u veliko preuzimanje. I on je zabilježio iznenađujući pad kvartalnih prihoda, što je posljedica podbačaja prodaje videoigara i igračaka na temu ‘Ratova zvijezda‘. Neto gubitak iznosio je 5,3 milijuna dolara u posljed njem kvartalu prošle godine, a u istom kvartalu godinu prije ostvarena dobit od 192 milijuna dolara. Uzrok je te goleme diskrepancije u trošku od 296 milijuna dolara proizišlom iz promjene poreznoga zakona u SAD-u. Prihod je također pao, i to za 2,1 posto, na 1,6 milijardi dolara, usprkos očekivanjima analitičara koji su prognozirali rast na 1,72 milijarde. Neovisno o tome, Hasbro očekuje dobru godinu uvelike na krilima novog filma iz franšize ‘Ratova zvijezda‘ (‘Solo: priča iz ‘Ratova zvijezda‘‘), ali i općenito dobre ovogodišnje ponude filmova iz Marvelova svemira. Goldner je stoga bio optimističan. ‘Mislim da je Marvelova postava među najjačima koje sam vidio i to utječe na moje očekivanje od ove godine kao jedne od najjačih do sada‘, rekao je. Među naslovima za koje igračke izrađuje upravo Hasbro našao se ‘Black Panther‘ (ocijenjen vrlo dobro), a stiže i novi nastavak iz franšize ‘Avengers‘ (‘Infinity War‘).
Važno je ne biti uhvaćen
Alternativna verzija ‘Monopolyja‘ uz uobičajene će kartice imati 15 različitih ‘kartica za varanje‘ koje će od igrača tražiti da potajno sabotiraju i izvrdavaju misije tijekom cijele igre. Sasvim očekivano i u skladu sa životom, ako u tome budu dovoljno vješti, bit će nagrađeni svježom injekcijom gotovine ili besplatnom nekretninom. Ako pak budu uhvaćeni u varanju, morat će platiti kaznu ili ići u zatvor, doduše, ovaj put doslovno jer će biti bačeni u plastične lisičine zalijepljene za ploču. Vjerojatno je ključna novost u svemu tome rotirajuća kontrola nad bankom (svaki igrač kontrolira je tijekom svog poteza), što će širom otvoriti vrata šibicarenju.
Starac s navršene 83 godine: Kako je Elizabeth Magie postala ‘Monopoly‘
Usprkos sad već poznim godinama, 83-godišnja društvena igra i dalje je jedna od najpopularnijih na svijetu. Oko igre koju su tridesetih stvorili Elizabeth Magie i Charles Darrow izgrađen je u međuvremenu cijeli svemir različitih izdanja, ‘spin-offova‘ i povezanih sadržaja. Interesantno, izvornik koji je dizajnirala stenografkinja Magie ‘The Landlord‘s Game‘ napravljen je 1903. u svrhu demonstriranja prednosti ekonomije utemeljene na nagrađivanju stvaranja bogatstva umjesto one obilježene monopolima i promicanja ideja ekonomista Henryja Georgea. The Parker Brothers kupio je najprije igru ‘Monopoly‘, verziju koju je Darrow počeo prodavati kao svoju, a onda su, shvativši da originalni koncept nije njegov, otkupili prava i od Magie. Hasbro je vlasnik postao tek 1991., nakon preuzimanja Parker Brothersa.
Kako prenosi Bloomberg, među dopuštenim oblicima varanja sada će se naći stvari poput krađe u banci, preskakanja mjesta na ploči, dodavanja na nekretninu hotela koji igrač nije kupio, ukla njanja tuđeg hotela, prikupljanja rente od tuđe nekretnine. Premda se na prvi pogled ideja čini dijabolično genijalnom, odnosno istodobno opravdanom i nemoralnom, u objašnjenju koje je dao Berkowitz ima logike. Prema njemu, ‘nova verzija zapravo ujednačava uvjete natjecanja tako da svi djeluju prema univerzalnim pravilima, bez specifične prednosti koju imaju lukavi prevaranti‘. Gledano tako, ima donekle smisla varalice odrezati u startu uvođenjem prijevare u pravila igre, što uistinu uravnotežuje igru. Na kraju krajeva, ako svi varaju, ne vara nitko.
I počeo je kao prijevara
Vražjem odvjetniku usprkos ova neuobičajena kompanijska odluka svakako poteže neka dublja pitanja iz domene etike i morala iako je, nedvojbeno, riječ o marketinški fantastičnom potezu. Pozornost kakvu je stara igra dobila zahvaljujući novoj verziji za varalice može se samo poželjeti. Cinici će reći da ljudi ionako varaju, ali i podsjetiti na nit vodilju same igre – grabljenje love i tjeranje suigrača u bankrot – što se teško može okarakterizirati kao moralno poželjna poruka, koliko god je možda dobra priprema za realnost tržišne ekonomije i života.
>>>FELJTON: Radhika Jones – Nova šefica Vanity Faira srezat će mnoge taštine
Jednako tako, malo tko više može imati iluzija o načinu funkcioniranja današnjega svijeta. Dovoljno je provrtjeti portale unatrag godinu dana da bi se stekao dobar uvid u razinu poštenja i morala u poslovnom svijetu. Teško je zato kriviti Hasbro i ‘Monopoly‘, a nema razloga ni čuditi se nad onime što, svjesno ili ne, promiče. Štoviše, sama je igra izvrnuće osnovne namjere educiranja protiv monopolskog ponašanja i simbol tržišne beskrupuloznosti. Naime, jedan od službenih dizajnera Charles Darrow upoznao se s igrom Elizabeth Magie ‘The Landlord‘s Game‘ tijekom druženja 1932. i zatim je počeo nuditi uokolo u svojoj varijanti kao ‘Monopoly‘. Drugim riječima, igra je odraz stvarnosti, ne obrnuto.