piše: Dubravka Tomeković Aralica
Od filmskih festivala najveću korist imaju gradovi u kojima se održavaju – donose im pozitivan publicitet i gomile posjetitelja. Organizatori pak zarađuju onoliko koliko su sposobni pridobiti stalnih sponzora atraktivnošću programa i dovođenjem slavnih gostiju
Teško da je itko od filmskih entuzijasta koji su se prije dvadeset i više godina upustili u organizaciju filmskih festivala vjerovao da će njihova mala zabava prerasti u vrlo ozbiljne i ugledne manifestacije koje privlače filmske zvijezde i turiste, zapošljavaju po stotinjak ljudi, pokreću nove biznise, a gradovima u kojima se održavaju osiguravaju pozitivan publicitet.
Britanska konzultantska kuća Olsberg SPI izradila je lani studiju o ekonomskom, kulturnom i društvenom utjecaju Sarajevo Film Festivala (SFS), koji se prometnuo u najveći i najutjecajniji festival u Istočnoj Europi. Prema tom istraživanju, Turistička zajednica Kantona Sarajevo u vrijeme njegova održavanja 2017. registrirala je trideset tisuća turista, od kojih je deset tisuća u gradu boravilo zbog Festivala, što je rezultiralo priljevom od (preračunano) 196 milijuna kuna i zapošljavanjem 1385 radnika.
Pogledajte kako izgleda financijska konstrukcija najvećih filmskih festivala u regiji, odnosno koliko su bitni sponzori.
Sarajevo Film Festival Proračun: 1,5 milijun eura Broj posjetitelja: 100.000 Logistika: trideset stalno angažiranih tijekom godine i tristotinjak volontera tijekom Festivala
[caption id="attachment_391877" align="alignright" width="179"] Mirsad Purivatra[/caption]
– Naš je proračun u odnosu na festivale jednake veličine i važnosti skroman. Primjerice, Karlovy Vary raspolažu sa šest do sedam milijuna eura. To ne umanjuje količinu energije i posvećenosti Festivalu, što pak rezultira potporom sponzora koji su u nama prepoznali ozbiljne partnere uz koje žele vezati imidž svojih kompanija– govori Mirsad Purivatra, direktor SFF-a.
Motovun Film Festival Proračun: 2,5 milijuna kuna Broj posjetitelja: oko 30.000 Logistika: nema stalno zaposlenih, otprilike 150 ljudi angažirano u organizaciji
[caption id="attachment_391876" align="alignleft" width="146"] Igor Mirković[/caption]
– Ni jedan festival ne može opstati bez izdašne potpore sponzora i institucija. Europska je kulturna politika senzibiliziranje gledatelja za autorski i nekomercijalni film, za sve ono što je tradicija europskog filma. To je i naša misija, no tako ne možete forsirati komercijalnost, nego ulaznice učiniti dostupnima. Izravnom prodajom možemo pokriti samo dvadeset pet posto proračuna. Srećom, naša je publika brojna i medijski smo dobro vidljivi, što nam omogućuje da zatvorimo proračun – iznosi Igor Mirković, direktor Motovun Film Festivala.
Pula Film Festival Proračun: 4,6 milijuna kuna (trideset posto vlastiti su prihodi, a ostalo sponzorski) Broj posjetitelja: 73.000 Logistika: deset zaposlenika Javne ustanove PFF koji cijele godine rade na raznim programima
[caption id="attachment_391878" align="alignright" width="174"] Gordana Restović[/caption]
– Značenje i status Pula Film Festivala određeni su Statutom. On je iznimno važan za Hrvatsku i rado je citirana referencija u turističkom spektru, na tržištu koje je sve zahtjevnije u izboru kulturne ponude. Za žitelje Pule ima i intimnije značenje. Najveći su nam izazov trendovi i novi prohtjevi jer najteže je svima udovoljiti – kaže direktorica Gordana Restović o najstarijem filmskom festivalu na našem području, na čijem je ovogodišnjem, 66. izdanju bilo 73 tisuće posjetitelja.
Vukovar film festival – festival podunavskih zemalja Proračun: 1,5 milijun kuna, od čega dvjesto tisuća kuna osigurava Discovery Film Logistika: devet stalno zaposlenih, volonteri
Organizatori Festivala su Grad Vukovar i Discovery Film, tvrtka čiji je direktor Igor Rakonić, ujedno direktor VFF-a, rođen i odrastao u Vukovaru, pa je Festival rezultat njegove želje da pomogne kulturnom razvoju rodnoga grada.
[caption id="attachment_391879" align="alignleft" width="138"] Igor Rakonić[/caption]
– Naši gosti, filmaši iz podunavskih zemalja, uvijek naglašavaju da je osim kvalitete programa razlog njihova dolaska upoznavanje grada koji je teško stradao u ratu. No grad ima samo jedan hotel i nekoliko malih obiteljskih, što ograničava turističke mogućnosti tijekom Festivala – smatra umjetnički direktor Dean Sinovčić, koji dodaje kako ih Vukovarsko-srijemska županija ne može poduprijeti jednako kao što Grad Zagreb podupire ZFF, odnosno Istarska županija MFF. - Slična je situacija sa sponzorima, ali bez obzira na sve to kvaliteta Vukovar film festivala ne pada, nego raste. Organizirati tako kvalitetan festival s proračunom od 1,2 milijuna kuna velik je uspjeh, kao i prikazati filmove koji su pobijedili u Cannesu, i to samo mjesec i pol nakon tamošnje premijere - dodaje Sinovčić.
Beograd International Film Festival (FEST) Proračun: Grad Beograd izdvaja 35 milijuna RSD, devet Ministarstvo kulture, ostatak Filmski centar Srbije te kompanijski sponzori Broj posjetitelja: oko 100.000 Logistika: više od trideset zaposlenih i šezdeset volontera
[caption id="attachment_391880" align="alignright" width="157"] Jugoslav Pantelić[/caption]
– FEST je već gotovo pola stoljeća jedan od najljepših simbola Beograda i Srbije. Mnogo profesionalaca i publike dolazi nam iz susjedstva, ali i iz cijelog svijeta. Od osnutka naginjemo prije svega kvalitetnom filmu, bez obzira na njegov proračun ili žanr. Naša publika voli gledati filmove afirmiranih autora, ali i otkrivati budućnost svjetske kinematografije. Najviše se ponosim time što film koji je kod nas pobijedio gotovo godinu dana poslije bude nominiran za Oscara. Prepoznati i osigurati relevantne naslove, organizirati dolazak njihovih autora i glumaca u Beograd te svim gostima i posjetiteljima osigurati sve potrebno u deset dana filmskog života golem je izazov – kaže Jugoslav Pantelić, direktor FEST-a.
Surađivao Vedran Harča