Aktualno
StoryEditor

Još uvijek znatan prostor za poboljšanje otvorenosti proračuna središnje države

03. Lipanj 2024.

Stručnjaci Instituta za javne financije ocjenjuju da još uvijek postoji znatan prostor za poboljšanje otvorenosti proračuna središnje države, ne samo u pogledu objave pravovremenih i razumljivih informacija o prikupljanju i potrošnji sredstava nego i kada je riječ o nadzoru proračuna i uključivanju javnosti u proračunske procese.

U novome broju Osvrta IJF-a Mihaela Bronić i Josip Franić komentirali su najnovije rezultate posljednjega kruga međunarodnoga istraživanja International Budget Partnershipa o otvorenosti proračuna središnje države, u kojem je Hrvatska sa 67 bodova od mogućih 100 zauzela 24. mjesto među 125 analiziranih zemalja.

- Premda se radi o povećanju od tri boda u odnosu na prethodni krug istraživanja iz 2021. godine, još uvijek postoji znatan prostor za poboljšanje, ne samo u vezi s objavom pravovremenih i građanima razumljivih informacija o prikupljanju i potrošnji proračunskih sredstava nego i kada je riječ o nadzoru proračuna i uključivanju javnosti u proračunske procese - istaknuli su u ponedjeljak iz IJF-a.

Iako istraživanje Hrvatsku svrstava među zemlje koje objavljuju ‘značajnu količinu proračunskih informacija‘, iz IJF-a napominju kako je ranijih godina ostvarivala i bolje rezultate, pa je 2019. godine sa 68 bodova zauzimala 21. mjesto na svjetskoj ljestvici.

- U skladu s tim, može se zaključiti da nije bilo važnijega pomaka u posljednje vrijeme - ocjenjuju iz IJF-a.

Ključne preporuke za poboljšanje otvorenosti proračuna

Kako navode IJF-ovi stručnjaci, osim otvorenosti proračuna ovo istraživanje mjeri i koliko efikasno Državni ured za reviziju i Hrvatski sabor nadziru proračun središnje države, te kolike su mogućnosti uključivanja javnosti u proračunske procese.

Pritom su iznijeli ključne preporuke za poboljšanje otvorenosti proračuna središnje države, pa tako i da u prijedlog proračuna treba uključiti informacije o poreznim izdatcima, uz objašnjenje osnovnih ciljeva svakoga pojedinoga poreznog izdatka, ciljane skupine na koje se odnosi te procijenjenu visinu izgubljenih poreznih prihoda.

Nadalje, iz IJF-a predlažu da u prijedlog proračuna treba uključiti detaljne informacije o financijskoj imovini države (popis imovine i procjenu vrijednosti) i nefinancijskoj imovini države (popis imovine po kategorijama).

Zatim, smatraju da treba poboljšati sadržaj i sveobuhvatnost proračunskih vodiča za građane koje objavljuje Ministarstvo financija, tako da se uspostave mehanizmi za utvrđivanje informacija koje građani žele čitati u tim vodičima, da se vodiči objave na vidljivijim mjestima na mrežnim stranicama i da se uz vodiče koje Ministarstvo financija već objavljuje objave i vodiči o prijedlogu državnoga proračuna i izvješću o reviziji državnoga proračuna.

Sugeriraju i da treba ponovno početi objavljivati Godišnjake i Statističke prikaze Ministarstva financija.

Rezultati na globalnoj razini ne pružaju razlog za optimizam

Iz IJF-a su istaknuli da na globalnoj razini rezultati istraživanja za 2023. ponovno ne pružaju razlog za optimizam. Prosječna vrijednost Indeksa za svih 125 uključenih zemalja i ovaj put iznosi 45, baš kao što je to bio slučaj u prethodnim dvama krugovima.

Drugim riječima, stanovnicima analiziranih zemalja u prosjeku je opet na raspolaganju bilo samo 45 posto ključnih informacija o prihodima i rashodima proračuna središnje države. Kao i u ranijim krugovima, najbolje rezultate ostvarile su Gruzija (87), Novi Zeland (87), Švedska (85) i Južnoafrička Republika (83). Na začelju su Afganistan, Jemen i Venezuela, čije vlasti svojim građanima ne objavljuju pravovremeno baš nikakve informacije o proračunu središnje države, izvijestili su iz IJF-a.

Kako su priopćili, indeks otvorenosti proračuna jedini je neovisni i međunarodno usporedivi pokazatelj sveobuhvatnosti i kvalitete online informacija o proračunu središnje države. Objavljuje se kontinuirano od 2006. godine, a računa se na temelju odgovora na 109 pitanja kojima se ocjenjuje dostupnost, pravovremenost objave te iscrpnost osam proračunskih dokumenata: programa konvergencije, prijedloga proračuna, usvojenoga proračuna, proračunskoga vodiča za građane, mjesečnih izvješća, polugodišnjega izvješća o izvršenju proračuna, godišnjega izvješća o izvršenju proračuna te izvješća o obavljenoj reviziji.

30. lipanj 2024 15:36