Čelnog čovjeka američke korporacije uvijek, barem ako je suditi prema američkim filmovima, možemo vidjeti u crnoj limuzini dugačkoj desetak metara, zatamnjenih stakala i s uvijek sarkastičnim vozačem. Naravno, taj isti CEO u svojoj garaži ima desetak turboskupih automobila, od najmodernijih i najbržih pa do starih klasika. No vratimo li se u stvarnost, a pogotovo hrvatsku, čelnici kompanija ne voze se u limuzinama, što je evidentno svakome tko se ikada prošetao po gradu i na cesti tražio limuzine. Hrvatske kompanije u posljednjih nekoliko godina nisu baš bile zainteresirane za nabavu vozila za svoje vozne parkove jer, eto, dugogodišnja kriza gospodarstva i recesija jednostavno su prisilile većinu na štednju. No to se mijenja.
>>> 4. industrijska revolucija: Putovanje kroz vrijeme – kad očekivati polijetanje automobila
– Poslovnim se vozilima koristi više nego osobnim pa se samim time i češće mijenjaju. Budući da je percepcija financijske krize iza nas, vozni parkovi se obnavljaju. Nažalost, naša poslovna flota za menadžere uglavnom je u klasi Passata, a za viši menadžment u klasi Audija. Popularna je i Škoda. Performanse koje se danas traže su, osim udobnosti, standardni paketi različitih vrsta senzora i kamera – kaže Danijel Koletić, vlasnik PR agencije Apriori World.
Propisana automobilska politika
Nedavno je Erste banka putem natječaja izabrala vozila koja svojim performansama odgovaraju njezinoj automobilskoj politici. – Riječ je o nekoliko kategorija vozila, a na ovom natječaju odabrani su VW Passat, Škoda Octavia 2,0 TDI i Škoda Octavia 1,6 TDI – kažu nam iz Erste banke. Njihova politika upravljanja voznim parkom vrlo je jednostavna. – Sukladno politikama dodjeljivanja i upotrebe službenih automobila u Erste banci i drugim članicama Erste grupe, definiran je i rok upotrebe službenih vozila, a ovisi o prijeđenoj kilometraži automobila i/ili vremenu njihove uporabe. Kada vozilo dođe do preporučenih parametara (otprilike 150.000 kilometara i/ili pet godina starosti), počinje proces nabave drugog vozila te prodaje starog – kažu u toj banci.
Spomenimo kako je, primjerice, u Croatia Airlinesu prosječna starost kompanijskih vozila desetak godina i ona se redovito održavaju, a posljednjih mjeseci nije obnavljao vozni park. U Raiffeisen banci, primjerice, u posljednje vrijeme također nisu nabavljali nova vozila.
>>> VIDEO: Predstavljen prvi električni automobil ‘inkubiran’ u Rijeci
– Najpopularnija vozila koja imamo su iz grupacije VW te iako za sada nemamo potrebu za zamjenom voznoga parka, ako se pokaže potreba za obnovom, vjerojatno će to opet biti vozila iz navedene grupacije – kažu iz RBA. Istu marku automobila vole i u Addiko banci. Iako nisu nabavljali vozila u posljednje vrijeme, vozni park banke propisan je internim procedurama i standardima. – Trenutačno je u voznom parku najviše vozila marke Volkswagen. Obnavljamo ga prema potrebi i zahtjevima posla – poručuju iz te banke.
Test prije odabira
Za razliku od bankara, Ina ima malo drugačije potrebe. Njezina flota uključuje široku lepezu vozila – od osobnih, preko lakih komercijalnih do tegljača. U skladu s tim, specifikacije vozila i njihove karakteristike variraju. – Ne preferiramo pojedine brendove, štoviše, naša je politika imati što veći izbor i mogućnost korištenja prednostima različitih brendova sukladno potrebama poslovanja. U skladu s tom politikom naša se flota sastoji od vozila različitih brendova. Naravno, pri izboru vozila, uz osnovni kriterij zadovoljavanja poslovnih potreba, važnu ulogu ima i cijena te troškovna učinkovitost pojedinih modela i bendova u duljem razdoblju – kažu u Ini.
>>> VW Arteon: Elegantan, a opet pomalo sportski automobil
– Najpopularnija vozila su Audi, Škoda i Passat, a kao gospodarska poslovna vozila to su caddy i pick up vozila Fiata, Peugeota i Volkswagena. No u poslovnom segmentu raste prodaja minivan kombija za prijevoz putnika – napominje Koletić, koji kaže da ga kao osobu iz privatnog poduzetništva u ovom trenutku zanimaju atraktivna vozila marki Volvo i Audi.
No neke tvrtke svoj vozni park moraju obnavljati mnogo češće od ostalih. Jedna od takvih tvrtki je i Cammeo Grupa, koja u pravilu svoj vozni park za taksi-djelatnost obnavlja svake dvije godine.
– Prije no što se odlučimo za određenu marku i model vozila, testiramo ga, a da bismo bili uvjereni da je u skladu s našim najvišim standardima. Upravo prošle godine Cammeo Grupa je promijenila svoj vozni park, odnosno model vozila kojem pruža povjerenje. Prilikom donošenja odluka o nabavci drugog modela vodili smo računa o tri ključne stavke – udobnosti putnika, sigurnosti i ekološkoj osviještenosti – kažu iz te tvrtke.
>>> Prodaja novih automobila porasla 23 posto, najtraženiji VW Golf
Svoje su povjerenje ovaj put dali modelu Dacija Logan MCV, koja ima iznimno veliki prostor u stražnjem dijelu vozila, čime se putnicima osigurava visoka razina udobnost tijekom vožnje. – Naše Dacije Logan MCV LIFE, u karavanskoj verziji, pokreće Renaultov motor 0,9 TCE s 66 kW, što je sasvim dovoljno za naše gradske vožnje. Ono što bismo također istaknuli kao prednost tog vozila je i tvornička ugradnja plina, čime izravno sudjelujemo u smanjenju emisije ugljičnog dioksida u atmosferi. Sada, nakon skoro godinu dana korištenja tim vozilima, kojih imamo gotovo 300 diljem Hrvatske i koja su sveukupno prešla približno 40 milijuna kilometara – s ponosom možemo reći da smo zadovoljni omjerom kvalitete i cijene naših Dacija, kao i iskazanim mogućnostima – zaključuju iz Cammea.
Osobne sklonosti
Trgovački Lanac Lidl već godinama surađuje s grupacijom Volkswagen. – S obzirom na to da Lidl Hrvatska veliku pozornost pridaje sigurnosti svojih zaposlenika, tako se i među performansama odabranih automobila ponajprije pazi na sigurnost koju automobil osigurava vozaču. Među najvažnijim segmentima sigurnosti su pogon na sva četiri kotača, nadzor mrtvoga kuta, asistent za gradsku vožnju i asistenti za sigurnu vožnju. Iako je Audi najčešće korištena marka automobila, zaposlenici tvrtke mogu sami odabrati marku i model koji odgovara njihovim poslovnim i privatnim potrebama pa tako u slučaju potrebe za obiteljskim automobilom najčešće biraju VW Touran ili Sharan – poručuju iz Lidla.
Početkom lipnja 2015. Lidl je proveo interni projekt ‘Razvoj potencijala‘, putem kojeg je na individualnoj razini pristupio poslovnom razvoju svih voditelja trgovina. Osim diploma i novih ugovora o radu, voditelji trgovina dobili su na korištenje i službene automobile marke Škoda.
Naravno da se čelni ljudi kompanija voze u nešto luksuznijim automobilima. Sve ovisi od tvrtke do tvrtke, ali snimajući situaciju čelnike najvećih tvrtki često ćete vidjeti i u visokim klasama kao što su marke Mercedes ili BMW.