Rezultati nedavnog istraživanja koje je proveo Microsoft otkrili su da je 70% studenata zabrinuto za pronalazak posla i financijsku stabilnost nakon diplome. Za brigu postoji dobar razlog, naime 12,8% pripadnika milenijske generacije, tzv. milenijci, je nezaposleno, što je dvostruko više od nacionalnog prosjeka. S druge strane, dvije trećine zaposlenih milenijaca želi napustiti svoje sadašnje radno mjesto do 2020. godine, prema anketi koju je proveo Deloitte.
Milenijci su, kad je posao u pitanju, izbirljivi i skloni riziku, te trebaju pripaziti na četiri najčešće pogreške koje lako mogu izbjeći, a zbog kojih troše svoje vrijeme i sabotiraju izglede za izgradnju karijere.
1. Ne razmišljate što želite
Ustaljeno je mišljenje da je teško pratiti vlastite snove upravo zbog toga što su u njima sadržane naše želje – željeni stil života, posao koji bi željeli raditi kada bi mogli birati i slično. Ako znate što želite lakše ćete izgraditi karijeru. Kako bi otkrili koje želje su realne i izvedive vodite bilješke o vlastitom životu, pišite o tome što vas uzbuđuje i intrigira, a što vas plaši. Skoro svi najutjecajniji ljudi kroz povijest su vodili vlastite bilješke.
Ako vas je strah da su vaši interesi i želje samo trenutni hir, onda zapamtite da, prema Deloittovom istraživanju, želje milenijaca se ne mijenjaju kako oni profesionalno napreduju, već se razvijaju i osnažuju.
2. Trudite se biti gotov, definiran proizvod
Umjesto toga, usavršavajte se. U knjizi Tehnika rada autor Jeff Goins sugerira da si postavite tri pitanja: 1. Što želim? 2. U čemu sam dobar? 3. Što svijet treba?
Mladi često misle da znaju što žele, a zapravo ne znaju odgovoriti na prva dva pitanja. Generalizirane sposobnosti i vještine neće dobro proći na tržištu rada.
Krivo je očekivati da ćete odmah nakon završenog formalnog obrazovanja biti savršeno konkurentni. To možete postići jedino neformalnim obrazovanjem razvijajući različite talente. I ne, ne trebate potrošiti pravo malo bogatstvo na obrazovanje da bi se usavršili. Postoje mnogi tečajevi koje možete pohađati paralelno uz studij ili posao, možete proučavati forume i portale iz područja u kojem se želite usavršiti, pa čak i učiti pomoću YouTube kanala.
I najveći stručnjaci na području informatike sami su učili kako kodirati, mnogi poznati video urednici su sami učili kako montirati i uređivati video uratke. Ne morate biti među najboljim studentima u generaciji i imati samo petice u indeksu kako bi bili konkurentni i iskazali se pred potencijalnim poslodavcima. Prije ćete se istaknuti ako imate iza sebe iskustvo stečeno neformalnim obrazovanjem, volontiranjem ili raznim studentskim poslovima koji vam se sada možda ne čine kao bitni za budućnost.
3. Radite ono što rade i svi drugi.
Umjesto toga, istaknite se u masi, budite originalni.
Warren Buffet, američki biznismen koji je treći na Forbesovoj listi najbogatijih ljudi na svijetu, objasnio je da se obogatio tako što je gledao što drugi na burzi rade, a onda je on radio suprotno. To možete projecirati na sebe kad pišete molbe za posao. Microsoft je otkrio da gotovo polovica ispitanih studenata kao grad iz snova u kojem bi htjeli raditi ili stažirati odabiru New York, San Francisco ili Seattle. Zašto ne biste ciljali na gradove koji nisu trenutno in mjesta za život, pa i u Hrvatskoj? Svaki srednje velik grad ima sve što vam je potrebno – trgovine, knjižnice, barove za noćni život i slično. Ne treba nužno ciljati na život u metropoli zato što tome teži cijela vaša generacija.
Isto tako nemojte ciljati na posao u najpoznatijim kompanijama, osim ako niste iznimno kvalificirani i posjedujete mnogo iskustva u tom području. Nemojte se prijaviti za posao samo zato što bi vam vršnjaci bili zavidni jer radite u toj firmi. Postoji puno firmi koje nude istu plaću, imaju slične uvjete ali nisu toliko razvikane.
4. Pretjerujete dok se predstavljate
Umjesto da uljepšavate svoju priču, radije ju ispričajte onakvu kakva jest. Često zaboravljamo da se iskrenost najviše cijeni kod poslodavca. Pritom se ne misli na to da prepričavate sve svoje životne uspone i padove, postoje neke stvari koje bi bilo bolje da zadržite za sebe, ali dobro je spomenuti situaciju u kojoj ste se opekli i reći što ste iz toga naučili i kako vas je to promijenilo kao osobu.
Predstavite sebe kao brend, iznesite svoju misiju, viziju i dugoročne ciljeve. Kroz poimanje samog sebe kao brenda započnite izgradnju karijere.