Biznis i politika
StoryEditor

Hrvatski poduzetnici o carinama: Neće biti lako pronaći nova tržišta

23. Travanj 2025.
Da će carinski rat negativno utjecati na poslovanje 78 posto odgovorilo je potvrdno, dok 10 posto njih još ne primjećuje negativne efekte

Kriza je već počela, alternativna tržišta neće biti lako pronaći, ali carinski rat mogao bi biti prilika za povećanje konkurentnosti gospodarstva, no uz određenu podršku države – najvažniji su to naglasci iz ankete koju je Lider proveo među domaćim izvoznicima i predstavnicima nekih od najvažnijih gospodarskih sektora. Istraživanje pruža i uvid u razmišljanja malih i srednjih poduzetnika, koji su u svakoj krizi najranjiviji, ali i najbrže prilagodljivi.

Anketa se temeljila na četiri pitanja, a na pitanje hoće li carinski rat negativno utjecati na poslovanje 78 posto anketiranih odgovorilo je potvrdno. Negativni efekt još nije primjetan kod deset posto poduzetnika, a jedini koji smatraju da izraženih posljedica neće biti su turistički djelatnici. To što netko nije izravno izložen američkom tržištu ne znači i da zbog toga ne revidira svoje poslovne planove.

Kako nam je rekla Eva Usmiani Capobianco, predsjednica Uprave Jadran-galenskog laboratorija, tvrtka trenutačno nije prisutna na američkom tržištu, ali pomno prati sve regulatorne i trgovinske promjene koje mogu utjecati na dugoročne strateške odluke. – Uvođenje carina na proizvode iz EU-a svakako je važan faktor koji uzimamo u obzir u svojim analizama potencijalnog ulaska na to tržište – ističe Usmiani Capobianco.

Od onih koji su odgovorili na drugo pitanje o povećanju ulaznih troškova ili cijena sirovina i repromaterijala, 88 posto očekuje ili već primjećuje takav scenarij. Rješenje u vidu pronalaska alternativnih tržišta ocjenjuje realnim trećina ispitanih, a 55 posto njih smatra da je to moguće tek od godine dana do pet godina i uz pomoć države u otvaranju novih tržišta.

Na kraju, glavnina anketiranih slaže se da bi Vlada trebala razmisliti o mjerama zaštite domaće proizvodnje. Među prijedlozima su od potpore za energente preko poreznih olakšica i pomoći u otvaranju novih tržišta do složenijih mjera poput donošenja dugoročnih strategija razvoja industrije.

Hoće li i na koji način carinski rat utjecati na njihovo poslovanje, kako bi se carine mogle odraziti na konkurentnost, što bi za zaštitu domaćih proizvođača mogla učiniti država te može li pojedini sektor od cijele situacije i profitirati pročitajte u novom Lideru.

Članak je dostupan u tiskanom 
i digitalnom izdanju Lidera
23. travanj 2025 20:32