Biznis i politika
StoryEditor

Maersk očekuje globalne trgovinske napetosti i dodatni jaz između Kine i zapada. Što očekuje Hrvatsku?

14. Studeni 2024.
Ivić Vodopijafoto Ratko Mavar

Globalnu trgovinu očekuju novi izazovi i tenzije nakon što je Donald Trump po drugi put izabran za američkog predsjednika. - Trgovinske napetosti će se uvelike intenzivirati nakon američkih izbora uslijed rastućeg odstupanja između izvoznih tokova iz Kine, SAD-a i Europe, predviđa izvršni direktor grupe za kontejnerski prijevoz AP Møller-Maersk Vincent Clerc za Financial Times.

Navodi da je drugu najveću svjetsku grupu za prijevoz kontejnera pogurnuo snažan rast izvoza iz Kine i jugoistočne Azije, što je dovelo do povećanja financijskih smjernica za cijelu godinu po četvrti put ove godine, ali naglašava da izvoz iz Europe i Sjeverne Amerike nije pokazao istu snagu. Dodao je da su već nekoliko godina prisutna povećanja trgovinskih napetosti, a glavni uzrok je sve veći jaz u trgovini.

Maersk se smatra predvodnikom globalne trgovine, prevozeći jedan od pet kontejnera preko oceana od tvornica u Kini do potrošača u Europi i SAD-u. Ove godine je profitirao nakon što su vozarine skočile zbog napada Huta na brodove koji putuju kroz Crveno more, zbog čega većina kontejnerskih brodova ide daleko dužom rutom ispod Južne Afrike.

Ulagači su izrazito zabrinuti zbog mogućnosti američko-kineskog trgovinskog rata velikog razmjera, posebno nakon pobjede Donalda Trumpa  na predsjedničkim izborima. Clerc je naglasio da Maersk pomno prati trgovinsku ‘neravnotežu‘ između Kine i zapada i troši ‘puno novca‘ na premještanje kontejnera tamo gdje su najpotrebniji i da na poslovnoj razini Maersk više ovisi o raspoloženju potrošača, koje je puno jače u SAD-u nego u Europi.

S obzirom na to da je izgledno povećanje trgovinskih carina nakon pobjede Trumpa, Clerc je naveo da ono što odlučuje koliko će se kontejnera premjestiti nisu carine, već koliko potrošači troše, dodavši kako će postojati različiti načini trgovine koji će se prilagođavati novim okolnostima kao što je preseljenje proizvodnje u druge zemlje ili obnova inflacije. Kontejnerski prijevoz doživio je procvat nakon prve faze pandemije Covid-19, ali je prošle godine pretrpio nagli pad. Maersk je isprva mislio da će se to nastaviti i u ovoj godini jer je isporučen velik broj novih brodova naručenih tijekom bull marketa.

Lančani efekt na hrvatsko gospodarstvo

Za Lider je svoj komentar na temu globalne trgovine nakon Trumpove pobjede dao Ivić Vodopija, direktor Maerska za istočnu Europu.

- Svaki politički poremećaj ima odraza na globalnu trgovinu. Trenutačno ne vidimo nikakve naznake da predsjednički izbori u Americi nose ikakve promjene, ali naravno uvijek sve ovisi o tome kakvi će se konkretni politički potezi raditi za koje u ovoj fazi nemamo nikakve vidljivosti – rekao je i naglasio da sve što se globalno odvija uvijek ima lančani efekt i na hrvatsko gospodarstvo zbog prioritetne povezanosti s EU i regionalnim gospodarstvima.

Nameće se pitanje hoće li novonastala situacija utjecati na cijene vozarina i logističke troškove, što je jedna od glavnih zabrinutosti.

- ⁠Teško je procijeniti, ali dok god postoje poremećaji u trgovini ili u opskrbnim lancima, a ne očekuje se da će u dogledno vrijeme ti poremećaji nestati, onda će doći do intenzivnih promjena u vozarinama. Jedini način da se to premosti je imati stabilne partnere koji mogu osigurati alternative, fleksibilnost i kreirati čim veću otpornost dobavnih lanaca - rekao je Vodopija.

Hrvatska kao pomorska i tranzitna zemlja mora predstavljati bitan kotačić za funkcioniranje europske trgovine iako je izgubila svoje prednosti vezane za geografski položaj.

- Trgovina se krenula odvijati mimo Sueza što nije dobro za Hrvatsku, ali je za očekivati je da se situacija s vremenom smiri te da Suez ponovno bude glavni prometni pravac te da samim time i Hrvatska ponovo bude imala prednosti blizine tržištima Centralne i Srednje Europe. U međuvremenu, najvažnije je da se prioritetno ubrza razvoj željezničke infrastrukture kako bi se ostalo konkurentno u ostalim pravcima - zaključio je Vodopija.

Podjela svijeta na nove blokove

Svoje mišljenje na trenutačnu situaciju dao je i Marin Škufca, jedan od vlasnika i izvršni direktor Liburnije pomorske agencije.

- Ako će biti po Trumpovim najavama onda ćemo vidjeti politiku deglobalizacije, a samim time i promjene u trgovinskim odnosima globalno. Međutim ne očekujem velike promjene za Hrvatsku. U Liburnia grupi SAD predstavlja jedno od glavnih tržišta i vjerujem da će tako i ostati jer se radi o izvozu stabilnih i vrlo traženih proizvoda. Osim toga, Trump je biznismen koji ima želju unaprijediti američku ekonomiju, a proizvodi kao što su transformatori koje mi prevozimo bi baš sada trebali biti još više traženi - objašnjava Škufca.

Dodao je kako je prošli tjedan u Splash247 napravljena analiza kako bi izbori u SAD mogli utjecati na globalnu logistiku, te da mnogi vide podjelu svijeta na nove blokove, i vjeruje da bi se to vrlo lako moglo dogoditi, stoga je ključno kako će se tu Europa uspjeti pozicionirati.

- Po meni je to ključni problem koji direktno utječe na nas, uz nestabilnost na Bliskom istoku zbog kojeg brodovi izbjegavaju Suez radi učestalog napada Huta. Skretanje u Mediteran i Jadran je poskupilo vozarine i smanjilo broj brodova koji se mogu iskorištavati za prijevoz - rekao je Škufca.

image

Marin Škufca

foto Boris Ščitar

Vjeruje da bi kontejnerski prijevoz u Hrvatskoj trebao doživjeti veliki rast investicijom Maerska i Enne u novi kontejnerski terminal, te da Hrvatska sada doista ima jednu veliku priliku koju mora što iskoristiti na najbolji mogući način, ali je prvo potrebno poduzeti određene korake.

- Vrlo je bitno da se željeznička infrastruktura što prije i neodgodivo krene razvijati kako bi zadovoljila kapacitete koji su predviđeni. Nogometnim rječnikom, imamo situaciju kao kada je Luka Modrić došao u Dinamo, ali ostalih 10 igrača ga ne mogu pratiti. Željeznica je usko grlo i svi napori sada moraju biti usmjereni u njen razvoj – objašnjava Škufca koji je dao i svoju prognozu za trgovinsku politiku hrvatske u budućnosti.

- Teško je takve stvari predviđati imajući u vidu sve nabrojane faktore i učestalu geopolitičku nestabilnost. Međutim, vidim da su se u Hrvatskoj zadnjih godina mnoge stvari pokrenule. Osobno sam uključen u razne inicijative gdje mi poduzetnici pričamo s državnim tijelima te postoji i inicijativa i djelovanje kako bi se problemi riješili te i dalje trebamo inzistirati na uskoj komunikaciji i razumijevanju potreba gospodarstva - zaključio je.

Iako je za sada rano predviđati dugoročne utjecaje Trumpove politike na hrvatsko tržište, jasno je da će doći do određenih promjena na koje Hrvatska mora biti spremna poduzimanjem poteza kao što je razvijanje željezničke infrastrukture i inzistiranje na stalnoj i otvorenoj komunikaciji između poduzetnika i državnih tijela.

14. studeni 2024 20:32