Podrška Elona Muska ponovno izabranom američkom predsjedniku Donaldu Trumpu trebala bi potaknuti posrnulo poslovanje X-a, a neki marketinški stručnjaci spremni su se vratiti na platformu kako bi tražili naklonost nove administracije.
Medijski čelnici izjavili su za Financial Times da se brendovi spremaju ponovno oglašavati na X-u, budući da će njegov vlasnik milijarder vjerojatno dobiti utjecajnu ulogu u Bijeloj kući.
Podsjetimo, prihodi platforme dramatično su pali od Muskove akvizicije od 44 milijarde dolara prije dvije godine, a neke procjene ulagača sugeriraju da je njezina trenutna vrijednost manja od 10 milijardi dolara.
Podijeljena mišljenja
Brendovi su izrazili zabrinutost da je Musk ukinuo moderiranje, a grupe poput Disneya, IBM-a i Applea napustile su platformu prošle godine. Musk je odgovorio rekavši velikim tvrtkama da se ‘je*u‘ zbog pauziranja oglašavanja. Ipak, Lou Paskalis, izvršni direktor marketinške konzultantske tvrtke AJL Advisory i bivši medijski direktor Američke banke (BoA), rekao je da će neki trgovci vjerojatno ponovno preusmjeriti dio marketinških budžeta na X kao ‘političku polugu‘ ne bi li tražili ugovore s državom.
Dodao je da će tvrtke nastojati dobiti ‘milost Elona‘, kojemu je Trump dao široka ovlaštenja kao sučelniku novog Odjela za učinkovitost vlade.
- Moglo bi se promatrati kao službeni kanal za komunikaciju Bijele kuće - rekao je čelnik jedne reklamne agencije za FT, dodajući da je Trumpova pobjeda Musku dala novi legitimitet, kao i moć nad brendovima u sektorima koji bi se mogli suočiti s novim regulatornim ograničenjima od strane Trumpa.
Neki se slažu da će X ponovno postati vrlo važna platforma, dok ga drugi opisuju ako ‘nered‘ i smatraju da brendovi neće htjeti preuzeti taj rizik.
Musk je predvidio povratak X-ovog poslovanja nakon što je javno podržao Trumpu kampanju putem platforme i više od 100 milijuna dolara političkih donacija. - Neki od bojkota se počinju povlačiti - rekao je poznatom podcasteru Joeu Roganu uoči američkih izbora, dodajući da ‘ćemo vidjeti ako Trump pobijedi... veći dio bojkota se diže.‘
Od izbora, Musk i njegovi saveznici hvale X kao sastavni dio pobjede na izborima i kao dom za konzervativni politički diskurs. Prošlog je tjedna Musk objavio grafikon koji pokazuje skok u ‘globalnim korisničkim sekundama‘ na 434,1 milijardu s manje od 400 milijardi u danima koji su prethodili glasovanju.
- Najveća upotreba ove platforme svih vremena - napisao je na X-u.
‘Nikada se ne kladite protiv Elona‘
Izvršna direktorica Linda Yaccarino odgovorila je na tweet tvrdeći da će X eksponencijalno rasti i postati vitalni glasnogovornik političkih kandidata, napisavši: ‘Javljanje na dužnost‘. Partner u Sequoia Capitalu Shaun Maguire rekao je da, iako je njegova tvrtka iz Silicijske doline bila ‘ismijana‘ jer je uložila 800 milijuna dolara za financiranje Muskovog preuzimanja, ‘uvjeren sam da ćemo se mi posljednji smijati. Nikada se ne kladite protiv Elona.‘
Međutim, izbori su imali različit utjecaj na publiku i angažman X-a. Prema Similarwebu, X-ova web stranica imala je svoj najbolji dan za posjećenost u SAD-u do sada ove godine u srijedu prošlog tjedna, dan nakon predsjedničkih izbora u SAD-u, a sam dan izbora je bio na drugom mjestu. Dnevni aktivni korisnici aplikacije također su poskočili, pokazuju podaci.
Međutim, također je otkriveno da je 115.000 američkih korisnika izbrisalo svoje X račune u srijedu, što je najveći pojedinačni dan za ukidanje web računa od početka praćenja, dok se čini da su konkurenti kao što su Bluesky i Meta Threads također povećali broj korisnika.
Muskova bliskost s Trumpom također je dovela do nagađanja da bi se X mogao spojiti s vlastitom online platformom novoizabranog predsjednika, Truth Social.
- Bilo slučajno ili planski, Musk nije stvorio novi Twitter, već novi Truth Social, iako Trump nije većinski dioničar - rekao je Bruce Daisley, bivši voditelj X-ovih operacija u Europi, Bliskom istoku i Africi.
Nije jasno kako će izbori utjecati na sedam banaka koje su opterećene dugom od otprilike 13 milijardi dolara koji je povezan s Muskovim preuzimanjem. Banke, predvođene Morgan Stanleyjem, uglavnom su očekivale da će nastaviti zadržavati zajam do 2025., s obzirom na rasprodajne cijene koje bi vjerojatno trebale ponuditi kako bi privukle potencijalne kupce dok se X-ovo poslovanje ne stabilizira, prema izvoru koji je bio uključen u situaciju.
X je nastavio plaćati kamate na dug, čak i uz poslovne izazove. Bankari su nedavno u rujnu odustali od mogućnosti da uvjere Muska da upotrijebi svoje dionice Tesle ili SpaceX-a kao kolateral za maržni zajam za otplatu dijela X-ovih zajmova.
Zarada na vidiku
Poticanje X-ovog posrnulog poslovanja zahtijevat će puno rada. Ukupna potrošnja američkih oglasa među 100 najvećih oglašivača na X-u u prvoj polovici 2024. smanjena je za 68 posto u usporedbi s prvom polovicom 2022., prije nego što je Musk kupio platformu, prema procjenama grupe za istraživanje tržišta Sensor Tower.
Podaci pokazuju da se samo sedam od 200 najboljih oglašivača na X-u koji su prestali trošiti na oglase u zadnjem kvartalu 2022. vratilo na platformu 2024. Uglavnom su zamijenjeni oglašivačima koji su potpuno novi u X-u ili nisu postojali u 2022., dok troše znatno manje od prethodnih trgovaca.
Emarketer procjenjuje da će tvrtka ove godine zaraditi 1,9 milijardi dolara od oglašavanja, što je pad s dvije milijarde dolara prošle godine i oko 4,5 milijardi dolara 2021., prije preuzimanja. Musk je privatno nazvao izvršne direktore brendova kako bi ih prekorio što su napustili stranicu, dok je javno istaknuo druge poput Disneyevog Boba Igera, a poduzeo je i pravne radnje. U kolovozu je X podnio tužbu protiv Globalnog saveza za odgovorne medije, koalicije brendova i reklamnih agencija, kao i članova kao što su Unilever, Mars i CVS Health. Tvrdi se da su se optuženici ‘dogovorili‘ da bojkotiraju X nakon Muskove akvizicije, ograničavajući izbor potrošača kršeći antimonopolske zakone.
Garm se u međuvremenu zatvorio, rekavši da tvrdnje ‘pogrešno tumače njegovu svrhu‘, ali su ‘značajno iscrpile njegove resurse i financije‘.
Izvori iz industrije sugeriraju da je akcija imala učinka. Prošli mjesec, nakon što je Unilever prošlog mjeseca ponovno počeo trošiti na X, brzo je odbačen iz tužbe. Jedan je oglašivač rekao da je njihova agencija nakon pravnog postupka upozorena da pripazi na ono što interno komunicira o milijarderu i X-u u pisanom obliku.
Drugi voditelji oglašavanja rekli su da će mnogi brendovi i dalje oklijevati vjerovati X-u i tvrde da je njegova ponuda oglasa inferiorna u odnosu na konkurente kao što su Meta i TikTok.
X je sve više postao ‘Elonova eho komora‘, rekao je jedan od izvršnih direktora u reklamnoj tvrtki. ‘To je septička jama i mnogi klijenti ne žele biti dio toga.‘
- Trumpova pobjeda može značiti da robne marke X-u daju drugu priliku 2025. - rekao je Richard Exon, osnivač oglasne agencije Joint, ali je upozorio da će ‘biti mudro nastaviti s krajnjim oprezom‘.