Svijet je isprva bio nespreman na situaciju vezanu uz koronavirus, no stanje u kojemu smo se našli natjeralo nas je da reorganiziramo listu prioriteta i provjerimo koliko možemo biti prilagodljivi. 'Ostanite odgovorni' bila je najčešća poruka prošle godine, a 'pandemija' je bila najčešće tražena riječ u našim rječnicima. Nakon nje, najčešće se tražio anglizam lockdown (zatvaranje).
Nesumnjivo, tako je bilo u cijelom svijetu – odjednom većina zaposlenih radi iz svoga dnevnog boravka, a opće stanje izoliranja bilo je najveći test digitalizacije. Premda očekujemo zahtjevnu godinu, vjerujemo da je razdoblje snažne digitalne i zelene tranzicije kojoj svjedočimo ujedno i prilika da sudjelujemo i inspiriramo oblikovanje održivog, konkurentnog, inovativnog društva i gospodarstva u kojemu ćemo živjeti i raditi u budućnosti. Cjelokupno financijsko poslovanje u razdoblju je velikih promjena. Tražit će se odgovori u vezi s modelom prožimanja postojećih i novih igrača, tehnologija i (eko)sustava.
Test digitalizacije
Dirigirani potrebama korisnika, snažno usmjereni na vrijednost, korisničko iskustvo i doživljaj, koncepti (pružanja) financijskih usluga znatno se mijenjaju, uza snažno redefiniranje tradicionalnih lanaca vrijednosti. Odgovore tražimo u novim poslovnim modelima, suradnji, ali i prilagodbi naših resursa i načina rada u pozadini. Finina je ambicija aktivno sudjelovati u oblikovanju tih pozitivnih promjena te biti pokretačka snaga i ključan nositelj digitalizacije našeg društva i gospodarstva, što smo jasno definirali u okviru novih dugoročnih strateških smjernica poslovanja.
Kako bismo usmjerili snage u realizaciju ambicioznih strateških ciljeva digitalne transformacije, razdoblje pred nama obilježit će puna usmjerenost na razvoj izvrsnih suvremenih digitalnih rješenja – od javnih servisa do inovativnih financijskih usluga, za najširi raspon korisnika, osiguranje izvrsnoga korisničkog iskustva i, sukladno tome, odgovarajuće prilagodbe u pogledu naše dostupnosti, odnosno kanala distribucije. Vjerujemo da će niz suvremenih sveobuhvatnih rješenja za financijsku industriju, poslovni sektor i širu javnost, kao i onih koja se odnose na digitalizaciju procesa te razvoj digitalnih javnih usluga, snažno pridonijeti unaprjeđenju poslovnog okružja te modernizaciji javne uprave u odnosu prema građanima i gospodarskim subjektima.
Biti u mogućnosti odgovoriti na izazove nove, 'digitalne stvarnosti', ali i zadaća osiguranja održivosti poslovanja, nameće brojne zahtjeve za prilagodbu našega operativnog modela. Naš je imperativ ponuditi relevantne, kvalitetne i jednostavno dostupne proizvode i usluge. Biti još brži, učinkovitiji, prilagodljiviji i usmjereniji na vrijednost koju stvaramo za mrežu naših korisnika i partnera, kao i za našu zajednicu. Fina želi na viši stupanj podići suradnju države i IT zajednice, pružanjem podrške strateškim projektima digitalizacije i informatizacije, primjenom novih tehnologija te pravodobnim utjecajem na prepoznate kritične točke. Platforme za digitalno povezivanje i elektroničku razmjenu podataka već su vrlo aktualni i općeprihvaćeni alati u svakodnevnom životu, poput e-Građana, e-Poslovanja, e-Računa, e-Arhive, elektroničkog potpisa i pečata.
Oni čine pouzdanu infrastrukturu za napredak digitalnog društva i razvoj komplementarnih virtualnih servisa za koje postoji interes svih tržišnih skupina. Ovdje bih spomenuo Finin novi instantni platni sustav koji je, slobodno mogu to reći, revolucionaran u platnom prometu u Hrvatskoj, jer se prijenos novca s računa na račun obavlja u svega nekoliko sekundi. Prošla nam je godina donijela i spomenuti test digitalizacije. Svima koji imaju potrebu za udaljenim potpisivanjem dokumentacije, od kuće ili s nekog drugog mjesta, Fina omogućuje izdavanje certifikata za napredni e-Potpis u oblaku, odnosno, udaljeni elektronički potpis. Za izdavanje ovog certifikata nije potreban dolazak u Finine poslovnice jer ga korisnik može preuzeti online.
Iz doma ne morate izlaziti ni ako želite pokrenuti vlastito poslovanje, što možete napraviti s pomoću sustava START – 24 sata na dan, bez posrednika, jednim elektroničkim postupkom i u roku od svega nekoliko radnih dana. Nositelj uspostave tog sustava je Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, a operativno ga je uspostavila Fina, koja pruža i podršku korisnicima. S pomoću sustava START u godinu dana njegova postojanja osnovano je više od 800 trgovačkih društava i 120 obrta. Fina je digitalizirala i niz pristupnica olakšavši tako pristup podacima jer je krajnjem korisniku, među ostalim, omogućila otvaranje zaštićenog računa, predaju zahtjeva za naplatu i opoziv zahtjeva za naplatu, sve online.
Ne smijemo zaboraviti ni jedinstveni portal Mjere koji je radi očuvanja razine gospodarske aktivnosti i likvidnosti za sve gospodarske subjekte u RH čije je poslovanje ugroženo zbog pandemije COVID-19 inicirala Vlada Republike Hrvatske, a uspostavila Fina. Osim toga, Fina je izradila COVID Score, sustav za ocjenu ugroženosti poslovnih subjekata, radi omogućavanja objektivne i transparentne procjene potreba za dodatnim financiranjem te kako bi se poduzetnicima pojednostavnio proces dokazivanja ugroženosti, smanjio trošak i uštedjelo vrijeme.
Budućnost u stvaranju platformi
Budućnost vidimo i u daljnjem stvaranju platformi, na korist gospodarstvu i društvu općenito, koje će omogućiti i podržati nove oblike digitalnog poslovanja. Digitalno poslovanje zahtijeva mnogo više od tehnologije te mu je bitan preduvjet vodstvo s novim poslovno-tehnološkim vizijama, jake digitalne vještine zaposlenika, nove tehnologije i platforme, kao i novi poslovni modeli. Stoga kontinuirano ulažemo u naše zaposlenike i podižemo njihove digitalne kompetencije. U ovoj je godini Fina spremno i promptno odgovorila na izazove globalne zdravstvene krize i u vlastitom poslovanju i u pogledu zahtjeva društva te je jasno demonstrirala važnost svojih kapaciteta i snagu svoje 'mreže vrijednosti'.
Ova 2021. godina imat će važan imperativ u daljnjoj aktivaciji i razvoju svih potrebnih mehanizama otpornosti (strateške poslovne sigurnosti) u izrazito promjenljivim uvjetima poslovanja, a sve kako bismo osigurali još veću sposobnost brze prilagodbe i upravljanje različitim scenarijima.
Inovacije koje se temelje na naprednim tehnologijama, poput umjetne inteligencije i blockchaina te poslovanja u oblaku, već su zaživjele na tržištu i imat će i nadalje golem utjecaj na digitalne proizvode i usluge, industriju i društvo. To, naravno, upućuje i na važnost kibernetičke sigurnosti. Kada je riječ o novim poslovnim modelima, iznimno važnim pokazuje se oslanjanje na naprednu analitiku velikih podataka, koja otvara prostor za umrežavanje i razvoj novih oblika dinamičnih ekosustava i suradnje. Posvećenost ujednačenom razvoju, fokusiranost na realizaciju aktivnosti te povećanje agilnosti organizacije u svim njezinim sastavnicama, vrijednosti su koje nas vode u realizaciji postavljenih ciljeva, uza želju za ekološkom održivosti poslovanja, 'zazelenjivanjem' Finina poslovanja.
Vjerujem da se prilike za Hrvatsku očituju upravo u privlačenju investicija u zelenu ekonomiju, kao i u obnovljive izvore energije te u produktivnu digitalnu transformaciju javnog sektora, a Fina će s dokazanom odgovornošću i u tom smjeru staviti na raspolaganje sva svoja znanja, resurse i kompetencije.