Hrvatska
StoryEditor

[Poslovni putopis] Exevio digitalizira po tvrtkama i postavlja pametne prometne znakove

08. Veljača 2022.
Edi Budimilićfoto Ratko Mavar

Sjedište riječke tvrtke Exevio na više je načina karakteristično. Smješteno je na devetom katu, ali ima lift, pa nismo trebali pješačiti. A više tvrtki smješteno je u starom dijelu Rijeke, na višim katovima bez lifta (gdje je malo jeftiniji najam). Osim toga, adresa je u Teslinoj ulci, odmah preko puta nekadašnjeg industrijskog kompleksa. Bila je tu nekad riječka Rafinerija šećera, poznata kao palača Šećerane, početna točka industrijalizacije koja seže u 1750., a vrhunac je imala sredinom 19. stoljeća, kad je imala 2000 zaposlenih, mahom žena, i kad je u Rijeci radilo pola ukupne hrvatske industrije. Kasnije je tu bila tvornice motora, nakon drugog svjetskog rata nazvana po partizanu Rikardu Benčiću, u kojoj se za vrijeme domovinskog rata proizvodilo i oružje za obranu Hrvatske, da bi proizvodnja u međuvremenu zamrla i tvrtka otišla u stečaj. Ostao je jedino naziv kompleksa – Benčić – koji se pretvara u novo kulturno središte Rijeke. A baš preko puta, s devetog kata, na to tradicijsko mjesto riječke industrije, puca pogled iz ureda tvrtke Exevio, koja je počela kao startup i svjedoči korjenitim promjenama u hrvatskome i riječkome biznisu u posljednja dva i pol stoljeća.

Osnivača tvrtke, Edija Budimilića pitamo na početku kako se on zapravo osjeća – kao klasični poduzetnik, vječiti startupovac, mentor mlađima ili influencer koji diktira trendove? Ne negirajući ni jednu od ovih kategorizacija, on ističe da je prvenstveno - inovator. Uostalom, njegova tvrtka razvijala je mobilne aplikacije, internetska rješenja, računalne igre, a došla je i do prototipa pametnog prekidača za pametno grlo žarulje.

Pa, iako su novinari dobili na dar Drinkagon, društvenu igru ‘za cuganje‘, koja kombinira strategiju i ispijanje pića idealnu za tulume, danas se Exevio bavi i drugim djelatnostima. Jedan od niza projekata koje razvijaju je display koji signalizira zauzetost prostora, a može služiti većim kompanijama, ali i biti pravi digitalizirani raspored sati za svaku školu i učionicu.

Osim toga, izrađuju web stranice, aplikacije i - programe vjernosti. Tako su za JGL razvili prvi loyalty program u hrvatskoj farmaceutici. Pa, je li to onda jednostavno digitalna agencija, koja ‘digitalizira po kućama‘?

- Digitaliziramo, ali po tvrtkama – ispravlja Budimilić i dodaje da od klijenata žive i preživljavaju, a sav novac ulažu u svoje projekte. Jedan od njih je i u domeni ‘digital signage‘, upravljanje vizualima reklama, odnosno prilagođavanje oglasa svim mogućim i nemogućim formatima, s kojim planiraju ići globalno.

Teško je biti prorok u ranoj fazi proizvoda, posebno satrtupovskoj. Ipak, možda je prvi izgledni veći uspjeh s pametnim prometnim znakovima, koji će biti najprije postavljani na riječkim cestama. Za projekt vrijedan 150 milijuna kuna Exevio je dobio 95 milijuna bespovratnih sredstava iz EU. Riječ je o znakovima koji se automatski mijenjaju u skladu s meteorološkim prilikama i prometnom situacijom na cestama. Dakle, primijenjena umjetna inteligencija na temelju ugrađenih algoritama propisuje najvišu dozvoljenu brzinu i druge parametre. Jedna od prednosti tih znakova je njihova neovisnost.

– Takav znak samo ‘upikneš‘ uz cestu, i on sam dalje autonomno radi sa svojom baterijom i solarnim pogonom – objašnjava Budimilić.

Digitaci su u pravilu dobro preživjeli koronu. No, u ožujku 2020., kad je došao lockdown, i u Exeviu je stao sav biznis: - Bili smo na rubu propasti, preživjeli smo s kreditima, a onda je biznis eksplodirao.

Prihodi su na kraju 2020. narasli tri puta, u 2021. još 20 posto, na oko pet milijuna kuna, a za ovu godinu planiraju dodatni rast od 40 posto na temelju samo jednog novog ugovora. U to nije uračunat mogući novac iz EU – Exevio ide u četiri natječaja u sklopu NPOO-a s internim idejama koje ne može sam isfinancirati. Sve više se gleda i prema izvozu: - Naša struka ovdje se ne cijeni dovoljno, svi se cjenkaju, a vani se naša cijena prihvaća. Plan je ostvarivati 50 posto prihoda od izvoza – objašnjava vlasnik i direktor Exevia. Koliki je to zaokret pokazuje podatak da je u 2020. od izvoza ostvareno tek pet posto prihoda.

No, u međuvremenu su Riječki digitalci prisiljeni odbijati poslove, unatoč dobrim cijenama i uvjetima. I oni su upali u kadrovsku rupu i IT-evce plaćaju zlatom. Pritom imaju posebnu metodu za ‘pecanje geekova‘: - Programeri su često introvertirani, pa ih klasični oglasi za posao s obaveznim CV-em uplaše. Zato mi banaliziramo i nudimo posao svima koji ga žele, a onda u osobnom kontaktu saznamo što želimo.

Zaista, dok šetamo open spaceom, nalazimo na ljude koji nisu ni primijetili novopridošlice i nisu dizali glave od monitora na kojem je problem koji treba riješiti.

A kakva je perspektiva Exevia? Budimilić ne krije da je fasciniran Elonom Muskom i njegovim postignućima. Zato vozi i Teslu. Po uzoru na njega, kaže da ne želi stati ‘dok ne dosegne neopisivu razinu‘. Što se pak tiče vlasničke budućnosti njegove tvrtke, prihvatio bi jakog investitora koji vjeruje u njega i koji bi mu ostavio slobodne ruke, a da sam ne mora brinuti o financijama.

12. studeni 2024 12:25