Jednako kao što je greenwashing ono što se trenutno događa s tvrtkama koje promiču lažnu održivost, pojam femwashinga također objašnjava kako tvrtke iskorištavaju promicanje ženskih prava za svoj profit. Femwashing je, naime, izraz koji se koristi kada tvrtka tvrdi da su ženska prava i druge vrste rodne ravnopravnosti njihove središnje vrijednosti, a kada u stvarnosti tvrtka uopće ne mari za takva pitanja već ih koristi kako bi dodatno profitirala i poboljšala svoj ugled.
Djela, a ne riječi
Kako objašnjavaju iz tvrtke Yoppie za personaliziranu menstrualnu njegu, uobičajena metoda femwashinga uključuje pretvaranje tvrtki da su zainteresirane za ženska politička pitanja i pitanja ravnopravnosti, a neke čak idu toliko daleko da koriste te koncepte u svojim reklamnim kampanjama i marketingu. Međutim, poruke femwashinga je lako je otkriti, na primjer, ispitivanjem rodne podjele zaposlenika na razini uprave – drže li žene neke od najviših pozicija u tvrtki? Jer, ako se tvrtka oslanja na svoju politiku jednakih prava kako bi pridobila nove kupce, ali ne zapošljava nijednu ženu na pozicijama u upravi, radi se o ozbiljnoj kontradikciji, a upravo o tome govori pojam femwashinga. A to se odnosi i na, primjerice, slanje lijepih poruka za Dan žena bez djelovanja prema ravnopravnosti spolova.
Upravo je sve češći trend tzv. femwashinga među britanskim i europskim tvrtkama bila tema istraživanja Yoppieja u kojem je otkriveno koliko novca od ulagača ide tvrtkama koje vode žene. Došli su do zaključka da su u razdoblju između 2009. i 2019. isključivo muški osnivački timovi primili više od 68 posto svih ulaganja rizičnog kapitala (venture capital). Mješovite muško-ženske tvrtke dobile su 29 posto ulaganja, dok su isključivo ženski timovi dobili manje od tri posto.
Odvraćanje pažnje
U cijeloj Europi u posljednjem desetljeću tvrtke koje vode žene nikada nisu primile više od 2,2 posto godišnjih ukupnih ulaganja u venture capital, što je ujedno i najviši nivo postignut 2020. godine nakon porasta s 1,3 posto u 2019. godini. No, 2021. godine taj je broj pao na najnižu razinu u cijelom desetljeću – 0,7 posto.
Daniella Peri, osnivačica tvrtke Yoppie, naglašava problem tvrtki na čijem su čelu žene gdje one danas zapravo primaju manje venture capital investicija nego u bilo kojem trenutku u prošlom desetljeću, a sve to pripisuje femwashingu.
– Pogledajte samo svijet poslovanja i oglašavanja. Bit će vam oprošteno ako pomislite da je poboljšanje ravnopravnosti spolova najvažnija stvar na koju sve tvrtke misle. Ali to je zapravo namjerno odvraćanje pažnje koje odvlači fokus od stvarnosti, a to je da tvrtke koje vode žene danas zapravo primaju manje ulaganja rizičnog kapitala nego u bilo kojem trenutku u prošlom desetljeću – kaže Peri.
– Takve laži omogućuju tvrtkama da nastave raditi dalje na isti način kao i do sada. A budući da nitko zapravo ne zna istinu o njihovom nedostatku ravnopravnosti spolova, ili njihovom ogromnom ugljičnom otisku, ili slaboj razini raznolikosti, one nikada ne moraju ništa mijenjati niti poboljšati jer je lažna priča koju vrte u medijima dovoljna da ih drži podalje od znatiželjnih očiju – kaže Peri smatrajući da kako bi napredovale, tvrtke trebaju preuzeti odgovornost za femwashing.