Tehnopolis
StoryEditor

Trenutak za umjetnu stvarnost

19. Travanj 2016.

Kako tržište podataka i oglasa nikad ne miruje i iskorištava sve mogućnosti koje pružaju nove tehnologije, tako medijske i marketinške kuće, htjele – ne htjele, moraju ići ukorak sa suvremenim dostignućima. Virtualna stvarnost područje je koje daje mnogo prostora za novinarske priče, izvještavanje ili oglašavanje i očito će promijeniti načine na koje su do sada radile medijske i marketinške kuće.

Da je riječ o vrućem poslu, vidi se i iz toga što je Samsung u New Yorku odlučio otvoriti studio za snimanje filmova u umjetnoj stvarnosti. Južnokorejski tehnološki div nepogrešivo je nanjušio da će tako stvoreni filmovi privući pozornost i zavladati filmskim i videosvijetom. Pritom će veliku ulogu imati Samsungov Gear VR, prijenosni uređaj za umjetnu stvarnost, a tvrtka je potpisala i jednogodišnji ugovor sa Sundance Instituteom kako bi zajedno razvili tehnologiju snimanja filmova u drugoj stvarnosti.           

Nema zapreka Virtualna stvarnost i njezine mogućnosti mediji bi sigurno trebali prigrliti, kažu u agenciji Digatlist.– To se već događa u Sjedinjenim Državama, pa, recimo, YouTube i Facebook na svojim videoplayerima već nude VR. VR kao medij omogućava kompletnu uključenost, fokus korisnika, bez smetnji, bez drugog ekrana, bez poruka prijatelja. To pruža goleme mogućnosti i medijima i oglašivačima jer osim što imamo stopostotnu pozornost korisnika, tehnologija nam omogućava da se prepozna i interes, znači je li netko pogledao sadržaj ili reklamu dokraja – ističu u Digitalistu, ali kažu i da kreiranje sadržaja u novoj tehnologiji uvijek ima zapreka. Dosad je najveća bila upravo tehnologija, ali danas se čini da je i ona sve bolja jer postoje platforme. VR će, smatraju, najviše promijeniti uporabu sadržaja, odnosno iskustvo jer je posve drukčije igrati igricu u VR-u negoli gledati televiziju u dnevnoj sobi uz ‘sto i jednu‘ smetnju. Međutim, naglašavaju da će stvarni svijet još radikalnije promijeniti ‘augmented reality‘, AR ili proširena stvarnost. Općenito se kaže da je VR za sadržaj, a AR za stvarni svijet i vjerojatno će za to trebati više godina, smatraju, ali AR će nam svima znatno promijeniti radni dan, no i svakodnevni život. U Digitalistu očekuju, prema najavama, veliki procvat VR-a u ovoj godini; kad je pak riječ o AR-u, svi osluškuju što će Google napraviti s projektom Google Glass 2 jer je on počeo tu priču.

Novi pristup Nove tehnologije medijima danas nameću prije svega nov pristup u promišljanju događaja i informacija, kaže Lamija Alečković, voditeljica Informativnoga medijskog servisa Hrvatske radiotelevizije, i ističe da to rade u HRT-ovu Informativnome medijskom servisu. – Razmišljamo o tome da se publika mijenja i u skladu s tim prilagođavamo se ponajprije na internetu i društvenim mrežama. Da je uistinu tako, govori porast posjeta HRT-ovim mrežnim stranicama za 40 posto u 2015., što je zavidna brojka. Društvene mreže danas su neizostavan novinarski alat ne samo dijeljenja nego i pronalazaka i provjeravanja podataka. Televizija ponajprije ovisi o kvalitetia slike. Društvene su mreže, pa tako i publika, zagušene lošijom kvalitetom slike jer je s razvojem tehnologije, prije svega pametnih telefona, svima omogućeno da danas proizvedu fotografiju ili snimku, no ona nikad ne može biti jednake kvalitete kao uradak stručnoga snimateljskog ili fotografskog oka. Mi takve ljude imamo! – naglasila je Alečković.  Čistoća montaže i kvaliteta snimaka, odnosno estetika proizvoda, objašnjava, čine razliku. Smatra da zbog toga javnost ipak neće potpuno dignuti ruke od televizijskih ekrana, na kojima će, doduše, sve djelovati sporije, ali bit će kvalitetnije producirano. I na tom području HRT bilježi sjajne rezultate, veli Alečković, pa je tako nova besplatna multimedijska usluga Hrvatske radiotelevizije HRTi u manje od četiri mjeseca zabilježila gotovo 90.000 korisnika. Pri tome su aplikacije za mobilne uređaje koje omogućuju njezin rad preuzete više od 60.000 puta. HRTi je dostupan na svim mobilnim platformama – pametnim telefonima, prijenosnim računalima i tabletima.

Trbuhozborka Heidi Klum Alen Kekić, kreativni direktor kreativne agencije I to nije sve!, podsjeća na to da su od 2014. o mogućnostima virtualne stvarnosti ispisane tone stranica. Tada je, naime, Facebook za dvije milijarde dolara kupio tvrtku VR Oculus koja je spojila naočale s mobitelom stvorivši tako dojam virtualne stvarnosti. Većini je zanimljivo i već postaje realnost u tome nerealnom svijetu, tvrdi Kekić, to što ćemo u stvarnom vremenu gledati dodjelu Oscara kao da sjedimo u prvom redu, finale Lige prvaka ili, ako nam je stvarno dosadno, zasjedanje Sabora. Bezbroj je mogućnosti praćenja videosadržaja iz prvog reda, navodi, a mogućnosti našeg interaktivnog djelovanja u virtualnoj stvarnosti još su veće. – Za to ćemo ipak morati prespavati još koju noć. Ali, kao i sa svakom novom tehnologijom, ako to uopće možemo zvati novom tehnologijom, VR će biti uspješan zbog svoga sadržaja. I to je velik izazov za našu industriju: što je tehnologija zanimljivija i što će više naših osjetila uzbuditi, to će kupci bolje zapamtiti lošu reklamu na VR-u. Budemo li prodavali samo doživljaj te zanimljive tehnologije a da ne izbrusimo sadržaj koji reklamiramo, nećemo daleko stići. Zanimljivo mi je zamisliti da na glavi imam naočale koje emitiraju savršenu sliku od 360 stupnjeva i slušalice sa savršenim 3D zvukom dok gledam reklamu sa savršenom Heidi Klum iz čijih usta trbuhozbori hrvatska spikerica – zamišlja Kekić.  

Moćni alat Svako iskustvo u virtualnom prostoru uvlači korisnika u priču i posvećenost u trenutku interakcije veća je u odnosu na dosadašnje tehnologije. Video u VR izvedbi mijenja ulogu promatrača jer gledatelj postaje akter, kaže Martina Jelić, direktorica planiranja ključnih kupaca McCanna Zagreb. Prema njezinu mišljenju, u VR-u je zanimljivo testiranje iskustava i proizvoda koji se ne mogu isprobati klasičnim prodajnim kanalima, poput turističkih putovanja, personaliziranih i ekskluzivnih proizvoda. VR se može upotrebljavati i za dodavanje uzbudljivosti kampanjama, što se nije moglo do sada, primjerice, simulacijom skoka padobranom ili trčanjem s pumama. Predviđa da će s razvojem VR-a evoluirati  dijeljenjea iskustva s drugima u obliku virtualnih avatara, što je možda i najzanimljiviji dio te tehnologije. – Tehnologija je nova krajnjim korisnicima i trebat će vremena da je istinski prihvate kao intuitivnu. I resursi potrebni za izradu dobre kreative još su poprilično skupi, a razvoj u tom segmentu uzajamno će ovisiti o inspirativnoj kreativi. Nova tehnologija otvara prostor za nove načine promišljanja iskustva korisnika. Interakcija je s VR-om moćan alat i dosta će se pozornosti posvetiti razvoju inteligentnih rješenja koja će dijeljenje podataka učiniti još neprimjetnijim i intuitivnijim. Jedan aspekt VR tehnologije koji se iščekuje s posebnim zanimanjem jest mogućnost direktne komunikacije s virtualnim verzijama sugovornika, odnosno zajedničko sudjelovanje više korisnika u iskustvu. To otvara vrata osobnijem pristupu prikupljanja podataka – misli Jelić.Najjači svjetski brendovi krenuli su sa široko dostupnom distribucijom VR opreme, kao Samsung s najnovijim modelom pametnoga telefona, pa će ovo biti godina u kojoj će mnogo ljudi u Hrvatskoj imati priliku doživjeti VR tehnologiju, vjeruje Jelić. VR je senzacija drukčija u odnosu na sve što se do sada moglo isprobati, a brendovi koji se u VR svijet uključe u ranoj fazi imat će korist od veze s tim. Kad senzacija nestane, zainteresiranost će se graditi na zanimljivoj i pametnoj kreativi. Jelić spominje također da će ove godine VR kompleti biti na raspolaganju zainteresiranima na svim festivalima sklopu programa MAXtv Filmofeel.

13. studeni 2024 02:36