
Iako je splitska zračna luka imala više od dva milijuna putnika 2016. godine, dubrovačka 2017. godine, a Zračna luka Zagreb još godinama prije, Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo iz godine u godinu odgađa raspisivanje natječaja za izbor drugog pružatelja zemaljskih usluga na spomenutim zračnim lukama, iako bi to trebala napraviti sukladno Direktivi Vijeća 96/67/EZ.
Naime, navedena direktiva prenesena je u Pravilnik o pružanju zemaljskih usluga prema kojem se natječaji za pojavu konkurencije u segmentu pružanja zemaljskih usluga trebaju raspisati nakon što pojedina zračna luka pređe brojku od dva milijuna prihvaćenih i otpremljenih putnika u jednoj godini, no iz godine u godinu smišljaju se novi razlozi za njihovo neraspisivanje. U Pravilniku o pružanju zemaljskih usluga objavljenom još 2015. godine je stajalo da natječaj mora biti raspisan najkasnije dva mjeseca nakon što zračna luka dosegne spomenuti prag, dok je Pravilnikom iz 2022. godine taj rok produžen na 12 mjeseci. No, ni jedan od rokova nije ispoštovan.
Najprije je zgodno kao izgovor došla Covid pandemija zbog koje je pao broj putnika, a onda je Agencija za civilno zrakoplovstvo napokon u siječnju 2024. godine najavila raspisivanje natječaja. To se opet nije ostvarilo, a kao izgovor je navedeno da se ‘provjerava dvojbena praksa pojedinih zračnih prijevoznika i pružatelja zemaljskih usluga na drugim europskim zračnim lukama, a koja može s aspekta tržišnog natjecanja negativno utjecati na postavljene uvjete i konačni rezultat tendera.
Samo obećanja
Potom su u studenom prošle godine iz Agencije naveli da je proces pripreme dovršen, te da će natječaj za izbor drugog pružatelja zemaljskih usluga za Zračnu luku Zagreb biti objavljen do kraja 2024. godine, a za ostale zračne luke tijekom 2025. Ni to se nije ostvarilo.
S obzirom na konstantno odugovlačenje raspisivanja natječaja od strane Agencije o ovom pitanju obratili smo se Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture. Suprotno od tvrdnji Agencije da će natječaji uskoro, u Ministarstvu pnavode da pripreme za to još nisu gotove.
- Prilikom utvrđivanja uvjeta i kriterija ovakvog natječaja nužno je provesti opsežne konzultacije sa ključnim čimbenicima (upravno tijelo zračne luke, povjerenstvo korisnika zračne luke, nadležna tijela državne uprave…), a prema našim saznanjima u tijeku su takve konzultacije za sve zračne luke u Republici Hrvatskoj na koje se primjenjuju ove odredbe. Očekujemo da će u skorije vrijeme biti dostupni rezultati tih konzultacija i završena priprema samih natječaja, potpunosti u skladu sa zahtjevima navedenog pravilnika, odnosno Direktive Vijeća 96/67/EZ od 15. listopada 1996. o pristupu tržištu zemaljskih usluga u zračnim lukama Zajednice - stoji u odgovoru Ministarstva prometa, no ponovno nije navedeno kada će se raspisati natječaji za nove pružatelje zemaljskih usluga. Trenutačno u Zagrebu te usluge pruža turski Havaš, dok ih na zračnim lukama u Splitu i Dubrovniku obavljaju tvrtke koje su ujedno i operatori zračnih luka.