
Pet milijuna starih, nekorištenih mobitela posjeduju hrvatski građani, prema istraživanju Hrvatskog Telekoma iz 2022., od kojih veliki broj drže u pričuvi umjesto da ih odlože u elektronički otpad, osiguraju adekvatno zbrinjavanje i oporabu te pridonesu realizaciji kružnoga gospodarstva koje provodi i HT. Primjerice, recikliranje milijun telefona može smanjiti emisije kao uklanjanje tisuće osobnih vozila s ceste tijekom jedne godine.
Kamo sa starim mobitelima
HT kao društveno odgovorna kompanija već godinama provodi ESG strategiju kojoj je glavni cilj dulji vijek trajanja uređaja, što potiče i EU regulativa.
– Želimo biti održiva kompanija usmjerena na korisnike, povezati sve ljude i pružiti im sve pogodnosti digitalizacije, uz efikasno korištenje i energije i resursa. Naša ESG strategija počiva na tri stupa: klimatskim promjenama, resursnoj učinkovitost i digitalnoj uključivosti. Resursna učinkovitost odnosi se na cirkularnost – naša je ambicija doseći punu cirkularnost u tehnologiji i uređajima koje stavljamo na tržište. Kod fiksnih usluga, oprema je u našem vlasništvu i pod
udaljenim nadzorom, tijekom cijelog trajanja ugovora.
Ovisno o stanju, opremu popravljamo, obnavljamo i stavljamo ponovno na tržište ili recikliramo. Najveći izazov imamo kod mobilnih uređaja; mobitela, tableta itd. kojima se kada ih stavimo na tržište gubi trag – te je naš najveći fokus na mobilnoj opremi. Ta elektronička oprema najbrže je rastuća kategorija otpada, a s tehnološkim razvojem sve više raste. Trebalo je osvijestiti korisnike kako mogu pridonijeti te uvesti modele cirkularnosti – navodi Katarina Brinar, stručnjakinja u HT-ovu Odjelu za održivo upravljanje.
Da bi potaknuo edukaciju javnosti, HT je u travnju 2023. pokrenuo edukativnu platformu ‘Poziv koji ne propuštaš‘, putem koje upućuje korisnike što mogu napraviti sa starim mobitelima i gdje ih donijeti.
– I prije toga prikupljali smo mobilnu opremu, ali otvaranjem platforme, samo u 2024., prikupili smo ukupno 40.000 komada mobilne elektroničke opreme: mobitela, usmjernika, punjača… Najveći napredak napravili smo u prikupljanju mobitela, njih 30.000, gotovo dvostruko više nego u 2023. godini – navodi Brinar.
Što dulje kruženje
No Mario Vukušić, direktor HT-ova Odjela za upravljanje uređajima, navodi da prikupljanje starih uređaja
nije jedini fokus; cilj je produljiti im životni vijek.
– U tom procesu imamo tri razine. Prva je povrat – riječ je o uređajima koji više ne rade, potrgani su i elektronički su otpad koji ide u reciklažu. Tvrtke koje se time bave odvajaju komponente koje nešto vrijede i one se ponovno upotrebljavaju u proizvodnji. Drugi je – otkup, a riječ je o telefonima koji još rade. Prikupljamo takve uređaje za partnere, tvrtke specijalizirane za obnavljanje takve vrste uređaja, koje ih poslije obrade vraćaju na tržište s jamstvom. Imaju definirane cjenike i svatko na našoj mrežnoj stranici može vidjeti koliko njegov telefon vrijedi, ovisno o stanju. Putem redovitih marketinških kampanja korisnike stimuliramo kad uzimaju novi telefon da vrate stari. A treći korak je – program forward trade-in. U tom programu korisnik dobiva mobitel, no plaća mjesečnu ratu umanjenu za ostatak vrijednosti istog. Nakon dvije godine, ovisno o stanju mobitela, može ga uzeti i platiti ostatak ili ga vratiti. Cilj je da se ti telefoni obnovljeni vrate kod korisnika koji su cjenovno i okolišno osjetljiviji i to je kružno gospodarstvo, da ta roba što dulje kruži – objašnjava Vukušić.
Prema njegovim riječima, korisnici koji gomilaju stare mobitele nisu svjesni da ti uređaji nakon nekoliko godina gube softversku podršku proizvođača, a stradaju i baterije te postaju komercijalno bezvrijedni i opasni - nema ih smisla čuvati.
– Europska unija jako je pomogla jer je natjerala proizvođače osigurati najmanje pet godina softverskih ažuriranja, a životni ciklus mobitela u Europi je između 36 i 48 mjeseci, što je jako dobro. Suštinski cilj cijele priče primarno je produljiti životni ciklus mobitela i osigurati korisnicima da na jedno mjesto donesu stare telefone, kupe nove, a po isteku plana ponovno ih vrate i uzmu nove ili obnovljene. Krajnji cilj je produljiti životni vijek mobitela, prikupiti i zbrinuti stare uređaje čije dugotrajno čuvanje u ladicama može biti i rizično – napominje Vukušić.
Voditelj projekta u Sektoru marketinga za poslovne korisnike, zadužen za ESG u B2B domeni HT-a, Igor Mavrović, naglašava da je uloga HT-a pomoći korisnicima da uređaje ne mijenjaju sa svakim novim trendom, ili izvanjamstvenim oštećenjem, dok je stari uređaj još upotrebljiv i pod punom softverskom podrškom proizvođača. Zato su osmislili uslugu HT Business jamstvo u suradnji s partnerom – tvrtkom Partum.
– S druge strane, pokušavamo napraviti cirkularni ekosustav zajedno s partnerima na tržištu. HT većinu fiksnih i ICT rješenja pruža kao cjelovitu isporuku usluga i opreme. Naši korisnici ne moraju kupovati opremu, već im potrebne uređaje osiguravamo u sklopu usluge. U slučaju kvara uređaj zamijenimo, a stari obnovimo i produljujemo mu životni vijek te smanjujemo količinu uređaja koji cirkuliraju na tržištu. Upravo smo lansirali inovativnu DaaS uslugu za poslovne korisnike u mobilnoj domeni. U suradnji s globalnom tvrtkom Bolttech nudimo uređaj kao uslugu (Device as a Service) i preuzimamo cjelokupnu brigu o uređajima za tvrtku, s osiguranim jamstvom proizvođača tijekom cijeloga ugovornog razdoblja, što uključuje sveobuhvatne popravke ili zamjenu uređaja. Usluga produljuje životni vijek uređaja i tako pridonosi smanjenju e-otpada, čuva primarne sirovine, rasterećuje proizvodne i logističke resurse, a sve zahvaljujući visokoj stopi oporabe i produljenom životnom vijeku uređaja do pet godina – ističe Mavrović te dodaje da je jedan od ciljeva kontinuirano povećanje udjela prikupljene i pravilno zbrinute opreme, kako one koju HT upotrebljava za vlastite potrebe tako i uređaja koje stavlja na tržište.
Pomoć poslovnim partnerima
S obzirom na to da je EE oprema klasificirana kao opasni otpad, iz kućanstava i gospodarstva mora se odvoziti odvojeno od ostalog otpada, putem posebno ovlaštenih tvrtki s kojima HT surađuje.
– HT se jače usmjerava na zbrinjavanje elektroničke opreme poslovnih korisnika te smo od srpnja 2024. uvršteni u Evidenciju posrednika u gospodarenju otpadom. U suradnji s tvrtkama ovlaštenim za prikupljanje i zbrinjavanje EE otpada, organiziramo akcije prikupljanja male telekomunikacijske opreme poslovnih korisnika. Pomažemo poslovnim partnerima u međusobnom ispostavljanju e-računa za sve tuzemne transakcije. Poslovni procesi su tako učinkovitiji i održiviji, smanjujemo niz troškova i pridonosimo očuvanju prirode. Putem portala za poduzetnike GoDigital pružamo besplatne edukacijske sadržaje, a pripremamo i serijal članaka i webinara na području ESG tematike – navodi Mavrović.
Inače HT posljednje četiri godine upotrebljava električnu energiju isključivo iz obnovljivih izvora. Migrirao je zastarjele tehnologije na IP, ugasio komutacijske, ISDN i ATM te PDH/SDH mreže i infrastrukture te preselio infrastrukturu u oblak u modernim i energetski učinkovitim podatkovnim centrima. Koristi se naprednim AI modelima za optimizaciju mrežnih resursa, prvi u Hrvatskoj ugasio je 3G mobilnu mrežu i time smanjio potrošnju energije i osnažio učinkovitije 4G i 5G mreže.
*Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskim Telekomom