Piše: Anamarija Mujanović
Izlasci u restorane, česte manikure i kupnja pametnih telefona prve su na udaru kod odricanja uslijed inflacije. Odmah slijede i kupnja novog automobila, računala, kao i odlasci u teretanu.
Potražnja za pametnim telefonima u drugom je tromjesečju ove godine pala za 9 posto u odnosu na isto razbolje prošle godine, nedavno je objavila analitička tvrtka Canalys. Razlog tomu je, kako tvrde analitičari, prekomjerna ponuda telefona srednjeg ranga koji se gomilaju na zalihama i cijene jer potrošači trenutno kupuju proizvode nižih cijena.
Ukorak s telefonima idu i računala čiji su dobavljači u drugom kvartalu ove godine zabilježili pad od 12,6 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine, čineći to najoštrijim padom ovog tržišta u posljednjih devet godina, pokazuju rezultati istraživanja tvrtke Gartner.
‒ Pad koji smo vidjeli u prvom tromjesečju 2022. ubrzao se u drugom tromjesečju, potaknut tekućom geopolitičkom nestabilnošću uzrokovanom ruskom invazijom na Ukrajinu, inflacijskim pritiskom na potrošnju i oštrim padom potražnje ‒ rekla je Mikako Kitagawa direktorica istraživanja u Gartneru koja je kao razloge pada naglasila i poremećaje u opskrbnim lancima, a time i kašnjenja isporuka računala zbog nedostataka čipova.
Manje želje i za autima
Tri najveća računalna diva na svjetskom tržištu osobnih računala također su doživjeli pad isporuka, ali je njihov poredak na vrhu liste ostao nepromijenjen. Lenovo dakle i dalje drži prvo mjesto, drugoplasirana je tvrtka HP koji je doživio pad od 27,5 posto, a trećeplasirani Dell je pao za 5,2 posto. Apple je pak jedini zabilježio rast zbog svog popularnog M1 procesora.
Da inflatorni rizici pritišću pokazuje i pad potražnje za automobilima. U Europskoj je uniji u lipnju potražnja pala za 15,4 posto u odnosu na prošlu godinu nastavljajući tako svoj kontinuirani pad već dvanaesti mjesec zaredom.
Naime, u 26 zemalja EU, bez Malte, u lipnju je registrirano 886.510 novih automobila što je najniža brojka za šesti mjesec u godini od 1996. godine, pokazuje izvješće Europskog udruženja proizvođača automobila. U Hrvatskoj je u lipnju registrirano 4.931 novo vozilo što je 28,4 posto manje nego prošle godine.
Stegnuli remen
Osim što se štedi na telefonima, računalima i automobilima, nedavno istraživanje BBC-a na populaciji od 4011 osoba pokazalo je da 64 posto ispitanika zbog inflacije sve manje jede u restoranima.
Osim toga, javnost trenutno, kada kupuje u trgovinama, traži jeftinije alternative svojih omiljenih proizvoda. Također, kako prenosi CNN, ljudi manje impulzivno kupuju što znači da neće baš na prolazu do blagajne u košaricu ubaciti čokoladicu ili paket žvakaćih guma.
Stručnjaci vjeruju da će se smanjena potrošnja nastaviti do kraja godine, a sve se manje učlanjuje i u teretane te si ljudi uskraćuju i stvari kojima su se prije znali razmaziti, kao što je recimo manikura.
No, s druge strane, sve to izaziva stres kod ljudi što dokazuje i činjenica da su pak potrošnja svijeća, parfema i kozmetičkih proizvoda u porastu, dakle proizvodi koji se koriste za opuštanje.
Izgleda da štedimo na svemu osim na putovanjima jer su, nakon dvije pandemijske godine putovanja, čak i uz štrajkove u zračnim lukama, neizostavna.