Za samo tjedan dana tvrtke diljem svijeta, ponajviše u njegovu zapadnom dijelu, počet će zbrajati prihode koje su stekli zahvaljujući iznimno komercijalnom blagdanu Svih svetih. Na stranu svijeće i cvijeće kojima se odaje počast preminulima, prava je zlatna koka oglašivača Halloween ili, ‘po naški‘, Noć vještica: noć u kojoj potrošači, bilo u obiteljskom druženju ili ludoj zabavi na kostimiranim zabavama strave i užasa, troše na, zapravo, gluposti.
Kako pokazuju posljednja istraživanja, u Britaniji i Americi trošit će se više nego ikada. Naime, prema podacima National Retail Federationa (NRF) koje prenosi AdAge, čak će dvije trećine ispitanih Amerikanaca kupiti svoj kostim za Halloween, što je nevjerojatnih 65 posto nego prošle godine i najviše u posljednjih posljednjih godina koliko se provodi to istraživanje. Prosper Insights&Analytics izvještavaju kako će svaka osoba na taj pseudoblagdan potrošiti u prosjeku 77,52 dolara, što je 2,5 dolara više nego lani. U ostvarivanju tih za tvrtke dobrih brojki pomaže i to da Noć vještica pada na petak, što će i one manje sklone zabavama ohrabriti da se odluče na ludi izlazak i pritom potroše koji dolar.
Kostimi za ljubimce
Logično, s potražnjom raste i ponuda, pa tako iz NRF-a izvještavaju kako se trgovinske police posljednjih nekoliko tjedana pune nevjerojatnom količinom kostima, modnih dodataka i inih prigodnih ‘gadgeta‘, i to za žene, muškarce, klince, pa i kućne ljubimce. Blagajne tvrtki koje posluju na američkom tržištu zbog samo toga jednog umjetno stvorenog blagdana bit će bogatije za 7,4 milijarde dolara, u čemu prodaja kostima sudjeluje s 40-ak posto. Prema NRF-u, obožavatelji Halloweena (ali i američkih ‘blockbustera‘) diljem svijeta većinom će kupovati kostim princeze iz Disneyjeva crtića ‘Frozen‘ i filma ‘Nindža-kornjača‘, a popularnost ne pada ni ekraniziranim superjunacima poput Spidermana i Batmana. Iako je odabir ‘uloga‘ prilično očekivan, u NPR-u navode da je najveća novost ovogodišnjih Noći vještica (najveći rast posljednjih godina) kostimiranje kućnih ljubimaca. Od sedamdeset milijuna Amerikanaca koji će slaviti Halloween, njih 14 posto u prigodnu će odjeću obući i svoje sirote ljubimce. Da je to niša sa sjajnim potencijalom, časopisu AdAge potvrdili su i čelni Walmartovi marketingaši koji su naveli da su kostimi za kuće ljubimce kategorija koja najbrže raste u njihovim zemaljskim, ali i online trgovinama.
Zaslužni milenijci
Slično je stanje u Velikoj Britaniji i većini Europe u koju je prodro američki trend slavljenja Noći vještica. Prema pisanju Brand Republica, za to je najzaslužnija generacija potrošača milenijaca (iznad 55 posto potrošača između 16 i 34 godine slavi noć strave i užasa), najizloženija utjecajima iz Novog svijeta, prije svega televizijskoj kulturi, koja je u posljednjih deset godina iznjedrila svu silu čarobnjaka, vampira i zombija. Prema procjenama agencije Mintel, tvrtke će na osnovi prodaje prigodnih prodaja uprihoditi 240 milijuna funti. Osim milenijcima u reklamama se obraćaju roditeljima klinaca između šest i dvanaest godina. Njih će gotovo tri četvrtine svoje najmilije razveseliti proizvodima koji imaju nekakve veze s Halloweenom. Zanimljivo je i što se predviđa da će prodaja hrane i pića koji su prigodno brendirani i/ili reklamirani ove godine porasti za 263 posto u odnosu na 2009. Kako je za Brand Republic izjavio John Mercer, analitičar iz Mintela, komercijalna važnost Halloweena u Europi raste iz godine u godinu, ali za razliku od Amerike još nije riječ o znatnijoj prosječnoj potrošnji. No za kompanije je dobra vijest što potrošače zabavlja sudjelovanje u tom halovinškom cirkusu pa bi ih se pametnim prigodnim marketinškim kampanjama moglo ‘natjerati‘ da potroše koji dolar više. Kako kaže Mercer, ključ je u ciljanju. Tvrtke bi trebale pozornost usmjeriti na kategoriju takozvanih mladih odraslih i obitelji s djecom.
Virtualna inspiracija
Oglašivačima bi mogao biti zanimljiv podatak da kupci inspiraciju sve češće traže na Pinterestu, koji radi toga pretražuje njih 11 posto (lani ih je to učinilo devet posto), a s obzirom na porast online kupnje proizvoda za Halloween tvrtkama se preporučuje da ih love u virtualnom svijetu, naravno, na društvenim mrežama. Tako je, primjerice, Target na Instagramu nedavno lansirao virtualnu ‘trick or treat‘ kampanju koja korisnicima pomaže da se što bolje pripreme za Noć vještica. Targetovim obožavateljima na toj društvenoj mreži ponuđeno je da biraju između različitih fotografija na kojima su dvije ‘uklete‘ kuće: jedna predstavlja ‘trick‘, a druga ‘treat‘. Kliknu li na prvu, otvorit će nov profil na kojem su recepti za kolače poput, primjerice, paukovih ‘brownieja‘; odabirom ‘treata‘ otvorit će profil na kojem su projekti ‘sâm svoj majstor‘, poput izrade ogrlice kosturka. U zabavan se eksperiment upustila i ekipa iz brenda Honda, i to zahvaljujući fejsbukovskom komentaru korisnika Earnijea koji je naveo da je njegov 17 godina star automobil uklet jer stalno čuje neke neobične zvukove. To je marketingaše nadahnulo da lansiraju kampanju za Halloween s istjerivačem duhova iz Hondina automobila. Brendovi poput Tidea i Orea iskoristili su Vine kao platformu idealnu za plasman svojih prigodnih reklama. Tide se u svom kratkom videu nadahnuo, među ostalim, kultnim Kubrickovim ‘Isijavanjem‘, a Oreo ‘Egzorcistom‘. Uvijek zabavni Skittles objavio je dvije TV reklame, s tim da produljena verzija ima neočekivan obrat. Naime, mladić kostimiran u vampira koji pokušava spasiti prijatelja iz mreže divovskog pauka na kraju postaje njegov najbolji prijatelj (paukov, dakle). Iako ludnica Halloweena još nije doprla do marketinških proračuna domaćih tvrtki, ugostiteljski sektor prati trendove, ali i spremnost potrošača koji su spremni dati koju kunu više za slavlje u noći strave i užasa. Ako je suditi prema trendovima sa Zapada, pitanje je vremena kad će i domaće oglašivače uloviti groznica Halloween.