Život
StoryEditor

Tips & tricks uspješnih podcastera: Čuje se, vidi i isplati kad se razgovara iskreno

29. Rujan 2024.
Za uspjeh podcasta ključna je autentičnost. Nešto što se ne može strpati u format s televizijskim planom od četiri stranice. Nema tu uštogljenosti, nema skripti i glupih pitanja – sve je dopušteno. No mora se i držati rasporeda

Relativno nov medijski format podcasting brzo je izrastao u globalni fenomen koji je posljednjih godina na vrhu medijskih formata po gledanosti i slušanosti. Ono što je započelo u malim sobama s mikrofonima i zvučnom izolacijom kao nišna platforma za entuzijaste sada je moćan alat za kreatore sadržaja, brendove i pojedince širom svijeta.

Naravno, ljudima diljem svijeta nije trebalo dugo da shvate da i sami mogu proizvoditi takav sadržaj pa danas u bespućima interneta možemo pronaći raznolike emisije koje pokrivaju sve, od znanstvenih rasprava i političkih komentara do svakodnevnih tema poput zdravlja, sporta i raznih hobija, društvenih odnosa i pop-kulture. No koje su sastavnice uspješnog podcasta i koji su ključni faktori i strategije za postizanje uspjeha u tom novom, divljem formatu koji hara svim društvenim mrežama?

Dugi i detaljni razgovori

Jedno od najupečatljivijih imena u industriji podcasta je Joe Rogan, čiji ‘The Joe Rogan Experience‘ ima globalnu publiku koja se procjenjuje na više od 11 milijuna pratitelja po epizodi. Roganov uspjeh temelji se na jedinstvenom formatu njegovih emisija, u kojima vodi duge i detaljne razgovore s gostima iz raznih sfera života.

Ono što ga čini jedinstvenim je pristup koji omogućava opuštenu i neformalnu atmosferu, gdje se gosti osjećaju slobodni izraziti svoje mišljenje i ideje bez pritiska kratkih formata tipičnih za televizijske ili radijske emisije. Kao da su s prijateljima na pivu, samo što ih slušaju milijuni. Spotify je 2020. godine potpisao ekskluzivni ugovor s Roganom vrijedan 100 milijuna dolara, što je bila jedna od najvećih akvizicija u povijesti podcastinga i jedan od ključnih trenutaka koji je pokazao komercijalnu moć tog medija.

Duboko o tehnologiji

S druge strane, Lex Fridman, znanstvenik s MIT-a i stručnjak za umjetnu inteligenciju, uspio je izgraditi svoju podcast-platformu na temelju dubokih razgovora o tehnologiji, filozofiji i ljudskoj prirodi. Njegov podcast trenutačno ima više od tri milijuna pretplatnika samo na YouTubeu, a epizode s gostima poput Elona Muska i Marka Zuckerberga postale su globalna senzacija. Ono što Fridmana izdvaja njegov je intelektualni pristup temama koje zanimaju njegovu specifičnu publiku.

Fridman se koristi svojim podcastom kao alatom za istraživanje složenih tema koje nisu često prisutne u mainstream medijima, a njegova sposobnost da na jednostavan način objasni teške pojmove iz znanosti i tehnologije donijela mu je velik broj vjernih pratitelja koji nestrpljivo čekaju nove epizode. Zanimljivo je da kod Fridmana ne postoji stalni studio pa se epizode snimaju na raznim lokacijama, a nedavno je jednu snimio usred Amazone!

Za fizičko i mentalno blagostanje

Andrew Huberman, poznati neuroznanstvenik sa Sveučilišta Stanford, poznat je po svom podcastu ‘Huberman Lab‘ koji se temelji na donošenju znanstvenih informacija o zdravlju, pravilnoj prehrani, spavanju i ljudskom ponašanju u cjelini. Huberman je prvi koji je u svijetu podcasta izgradio platformu na temelju znanstvenih istraživanja i njihove praktične primjene u svakodnevnom životu, a širio se brzo upravo zbog kratkih vertikalnih videozapisa koji su počeli kružiti svim društvenim mrežama zbog svojega edukativnoga karaktera.

S više od dva milijuna pretplatnika na YouTubeu, Hubermanov podcast postao je izvor informacija za sve one koji žele poboljšati svoje fizičko i mentalno blagostanje, a uz pomoć njega to mogu raditi na sasvim drugačiji način. Njegova sposobnost da demistificira složene znanstvene koncepte i da ih poveže s praktičnim savjetima donijela mu je globalnu publiku koja cijeni jednostavnost i primjenjivost njegovih savjeta.

Bliski odnos

Onda, koji su to ključni faktori koji čine uspješan podcast? Za razliku od televizijskih i radijskih ‘ušminkanih‘ emisija s ozbiljnim ljudima u ozbiljnim odijelima koji pričaju o ozbiljnim stvarima, ovdje je ključna autentičnost. Nešto što se ne može strpati u format s televizijskim planom od četiri stranice. Nema uštogljenosti, nema skripti i glupih pitanja – sve je dopušteno. Rogan, Fridman i Andrew Huberman dijele zajedničku crtu – iskrenost i autentičnost.

Svi njihovi razgovori odišu prirodnošću, a slušatelji prepoznaju kad je sadržaj iz srca. Ta vrsta iskrenosti omogućuje slušateljima da se povežu s podcasterima na osobnoj razini. U svijetu u kojemu su mnogi mediji filtrirani kroz slojeve produkcije, podcasting ipak omogućuje intimnost i bliskost između kreatora i publike, a to je nešto što se tijekom godina počelo gubiti u tradicionalnim medijima.

Drugi ključan faktor je konzistentnost. Publika jako cijeni redovitost, a uspješni podcasteri uvijek imaju točan raspored objavljivanja novih epizoda. Rogan, primjerice, redovito objavljuje nekoliko epizoda u tjednu, čime osigurava stalni priljev sadržaja za svoju publiku, a jednak pristup ima Fridman, koji možda i najbolje od nabrojenih voditelja balansira između svoje akademske karijere i opuštenog razgovora. I ono najvažnije – konzistentnost u objavljivanju novih epizoda omogućuje slušateljima i gledateljima da razviju naviku praćenja podcasta i izgrade dugotrajan odnos s voditeljima.

Kratki formati za širi doseg

Jedan od najvažnijih savjeta za uspjeh u podcastingu (ako ne i najvažniji) prilagodba je publici i platformama. Najpoznatiji svjetski podcasteri brzo su prepoznali važnost prilagodbe novim platformama poput YouTubea i TikToka, koje omogućuju širi doseg uz pomoć kratkih formata. TikTok, na primjer, postao je ključno mjesto za mlađu publiku koja sadržaj konzumira na nešto drugačiji način, a brojni podcasteri koriste se tom platformom da bi promovirali svoje epizode kratkim isječcima. Ta strategija omogućuje širenje dosega i privlačenje novih slušatelja.

Danijel Matkov i ekipa iz novoga popularnog podcasta ‘3SOMA‘ na hrvatskoj sceni prepoznali su taj trend i uspješno iskoristili TikTok za promociju. Njihov podcast kombinira humor i ozbiljne teme, a njihova prisutnost na TikToku omogućila im je da pridobiju brojnu publiku među mladima u Hrvatskoj. U svojoj srži ‘3SOMA‘ je nova vrsta podcasta koji ne bježi od kontroverznih tema, a to ih čini privlačnim slušateljima koji traže autentične i nekonvencionalne razgovore. One kakvi se inače vode u tajnosti, a ne pred kamerama i ogromnim mikrofonima.

– Nemamo specifične teme kao što to inače bude. Svi su nam uvijek govorili da podcast mora imati strogu nišu ili neće uspjeti. Očito je naš primjer pokazao da to nije istina. Pričamo o onim stvarima koje bi ljudi inače komentirali na kavi u svom krugu prijatelja, ali možda ne bi na glas rekli u javnosti. Pokušavamo stvoriti taj doživljaj, da sjedneš s nama na kavu i komentiraš apsolutno sve. Zasad nam velik broj ljudi govori da se točno tako osjeća, prirodno i opušteno. Nikada mi zapravo nismo ciljali da ‘uđemo u svijet podcastinga‘... Samo radimo ono što nas veseli i družimo se ispred kamere kako bismo druge potaknuli na druženje i razmišljanje o temama koje ih muče. Ne osjećamo se dijelom tog svijeta, ali mu neizbježno pripadamo zbog formata – navodi Matkov.

Cijela ušteđevina kao ulog

S druge strane, Ana Radišić svojim podcastom gradi karijeru na temelju svoje autentične osobnosti i dugogodišnjeg iskustva u medijima. Anin podcast brzo je privukao veliku publiku iz regije zbog njezine sposobnosti da otvori intimne i duboke razgovore s gostima iz različitih područja, uključujući poduzetnike, sportaše i javne osobe. Ana mudro i odmjereno upotrebljava svoj šarm i profesionalnost kako bi stvorila povezanost s publikom, a o njezinoj motivaciji dovoljno govori činjenica da je u podcast svojedobno uložila svu svoju ušteđevinu.

– Nikada nisam požalila, koliko god da je znalo biti izazovno i nepredvidivo. Prolazila sam doslovno školski put mladih poduzetnika. Prolazim ga i danas. Međutim, osjećaj potvrde koji sam dobivala od publike, gostiju, klijenata i partnera kao i moj vlastiti osjećaj da sam na pravom mjestu radeći ono što najviše volim nemjerljivi su. Ulazimo u petu sezonu, sve brojniji timski, oblaci su dotakli inozemno nebo kroz Robina Sharmu, veliki eventi i live podcasti su iza nas. Danas s mogu samo ponosno pogledati u retrovizor i s punom sigurnošću nastaviti dalje naš zajednički let oblacima budućnosti i inspiracije. Sretna i zahvalna za svaki korak koji sam prošla – zaključuje Radišić. 

03. listopad 2024 10:33